מבוא

עמוד:14

14 | מיינדפולנס ולמידה חברתית - רגשית בהכשת מורים שלישית, מעֵבר למענה לאתגרי המציאות העכשווית ולחשיבה פרו - אקטיבית לגבי העתיד קיים היבט נוסף ורחב הרבה יותר . מיינדפולנס ולמידה חברתית - רגשית אינם רק בגדר מַקנֵי מיומנויות . מדובר בתחומים מעוגנֵי ערכים שמקורותיהם במסורות חוכמה שונות, שמהותם היא טיפוח חיים מוסריים ומשמעותיים . המטרות הרחבות של הטמעת מיינדפולנס ולמידה חברתית - רגשית בהכשרות ובהשתלמויות מורים, ובעקבות זאת גם בבתי הספר - הן פיתוח בני אדם רגישים, נדיבים, מוסריים, סקרנים ומודעים . אלה לא רק "כישורי חיים" שנועדו לכך שנתנהל בעולם משתנה, אלא גם התנאים לתחושת חיבור עמוקה שלנו עם הווייתנו, פיתוח יכולת בחירה אותנטית ומוסרית וחיי משמעות . לכן, בניגוד לשיעורי כישורי חיים המופרדים משאר שעות הלימוד, האופק שאליו אנו מכוונים הוא מצב שבו המיומנויות, התרגולים והערכים שמיינדפולנס ולמידה חברתית - רגשית מביאים לשיח החינוכי יהיו נוכחים הן בכל שיעור, הן בהפסקות והן בשגרה של הצוות החינוכי, ולמעשה שזורים בכל מארג חיי בית הספר . קודם כול – מורות, מורים, גננות, גננים, מנהלות, מנהלים הספר הזה מתמקד במורות ובמורים, בגננות ובגננים וכמובן פונה גם למנהלים ולמנהלות, יועצים ויועצות, והסיבות לכך רבות . הסיבה הראשונה ניצבת על כלל בסיסי שהמעורבים בכתיבת ספר זה דוגלים בו : מה שמוצע לתלמידים, חייב להיות רלוונטי למורים ; ואם אינו כזה, אין לו מקום בבית הספר לנוכח אתגר הרלוונטיות שתיארנו לעיל . הצורך להתמקד במורים נובע ראשית כול מכך שהם עצמם צריכים לחוש שהתחומים הללו רלוונטיים, לפני שהם יוצעו לתלמידים . הסיבה השנייה היא שהמורים הם סוכני השינוי החברתי הראשונים במעלה, ואין שום סיכוי לשינוי בר - קיימא המדלג מעל ראשיהם ; הכול מתחיל במורים . האיכויות שאנו רוצים לראות בתלמידים, חייבות להופיע ראשית כול במוריהם . כל מצב אחר מייצג מצג שווא, והתלמידים יהיו הראשונים לזהות זאת . מורים ומורות לא יכולים ללמד את מה שלא למדו או תרגלו בעצמם ומצאו אותו רלוונטי וחשוב, לכן יש הכרח להתחיל בהם . קיימים בהחלט היבטים תיאורטיים בתחומים של מיינדפולנס ולמידה חברתית - רגשית, אך המשמעות העמוקה של תחומים אלו גלומה בטרנספורמציה שעוברים מורים המתרגלים אותם עד שהם הופכים להיות מגולמים בהתנהלותם . ללא תרגול כזה הם יידמו למורים להתעמלות המלמדים שיעור כשהם לבושים בג'ינס, מעשנים כבדים, ויושבים כפופים עם הסלולר בזמן שהתלמידים מקיפים את המגרש . תהליך משמעותי בתחומים הללו חייב להתחיל מן המורים ולכלול הן את הכשרות המורים והן את

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר