מבוא

עמוד:12

12 | מיינדפולנס ולמידה חברתית - רגשית בהכשת מורים שונה מאוד מזה שרבים מאיתנו גדלו על ברכיו . מסתבר שניתן להצליח, לכל הפחות כלכלית, גם בלי ללמוד מתמטיקה והיסטוריה . מעמדה של המשוואה הישנה : הצלחה בבגרות = הצלחה בחיים - נשחק . השאלה אם המסרים הללו מן העולם הווירטואלי הם אמינים היא לגיטימית, אבל היא שאלה שמקורה ( שוב ) מנקודת המבט של המבוגר הביקורתי, ולא מנקודת המבט של מי שמבלים שעות מול תוכניות ריאליטי ומשתכנעים מתוך הכמות, ולאו דווקא מתוך האיכות . האם פירוש הדבר שצריך לוותר על ידע עולם, על היסטוריה, תנ"ך, ספרות, מתמטיקה ? לעניות דעתנו, התשובה היא לא ; אבל ללא ספק חייבים להיות בררנים יותר בבחירת התכנים, ובייחוד באופן הוראתם . חייבים להבין שהבעיות שאנו עומדים מולן לא תיעלמנה, אלא ככל הנראה רק תתעצמנה . המגמה הראשונה שהביאה לעלייה משמעותית בשילוב מיינדפולנס ולמידה חברתית - רגשית בתוכניות לימודים, היא כזכור מגמה פסיבית המגיבה לבעיות או חותרת למניעתן . לעומתה, המגמה השנייה נענית לאתגר הרלוונטיות באופן פרו - אקטיבי . מדיניות חינוכית ותוכניות לימודים אינן יכולות רק להגיב לבעיות . חינוך הרי כרוך בהכנת הדור הצעיר לעתיד, ומכך משתמע שהמחשבה על מה צריך ללמד בבית הספר נגזרת לא רק מתוך מענה לבעיות השעה, אלא גם מתוך חשיבה על העתיד . ארגוני גג עולמיים כמו ה - OECD ואונסק"ו מנסים להיענות לאתגר זה, ובעקבותיהם גם משרד החינוך בארץ ( פרידמן, 2019 ) . הם פועלים היום מתוך גישה פרו - אקטיבית ותוך ניסיון להביא בחשבון שהעולם בן - זמננו שונה מזה שבו גדלנו בילדותנו וקצב השינוי עצמו גדל . ילד שיסיים 12 שנות לימוד היום יצא לְעולם שחלק מן המקצועות בו נכחדו, ואת מקומם תפסו מקצועות אחרים . נשאלות אם כן כמה שאלות : לְמה זקוקים ילדים ונוער בעולם כזה ? מה ישרת אותם כאינדיבידואלים ואת החברה והכלכלה שלתוכן הם גדלים ? מה נשאר רלוונטי ויידרש מכל אחד מאיתנו גם בעוד עשר ועשרים שנה ? כאשר מתבוננים במיומנויות, בכישורים ובתכונות האופי שמיינדפולנס ולמידה חברתית - רגשית חותרים לעבר פיתוחם, נראה שלא משנה בני כמה אנו ובאיזה מקצוע אנו עובדים, וגם לא משנה אם מדובר בשנה הנוכחית או בעתיד – הם יישארו ככל הנראה משמעותיים ורלוונטיים לפחות כל עוד המין האנושי יהיה דומה למה שהוא היום . יתרה מזאת, מחקרים מצביעים על כך שסיכוייו של אדם עם יכולות רגשיות - חברתיות גבוהות להצליח כלכלית, לחיות בזוגיות, לגדל ילדים, להתפתח בעבודתו ולחיות חיים משמעותיים עולים לאין ערוך בהשוואה למי

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר