מבוא

מתוך:  > מדאה פיידרה > מבוא

עמוד:9

מבוא 9 את מעשיו בתבונה, ובכלל זה לבער את הרעות החולות של ממשל קלאודיוס, 3 והשחיתות שפשתה בחצרו . בפועל היו כגון נוהלי השיפוט החריגים שלו סנקא ובורוס מושליה הלא מוכתרים של האימפריה הרומית . מעמדו של סנקא הידרדר והלך ככל שהתעצמה השפעתם המשחיתה של החצרנים האחרים, ובעיקר בעקבות פשעיו המשוערים והוודאיים של נרון, כגון התנקשותו המשוערת בחיי בּריטאניקוס ( Claudius Tiberius Britannicus ) , בנם של קלאודיוס ורעייתו השנייה מֵסאלינה בשנת 55 ורציחתו הוודאית את אימו בשנת ,59 פשעים שנעשו בשעה שנרון עדיין היה נתון להשפעתם של סנקא ובּוּרוס . עם מות בּוּרוס בשנת 62 ( הוא כנראה הורעל בידי נרון ) התרבו מקטרגיו 4 לפיכך הוא פרש מרומא ומן החיים הציבוריים, של סנקא בחצרו של נרון . הקדיש את זמנו להגות פילוסופית ולכתיבה, וחי חיי צנע ופשטות למרות העושר הרב שצבר בשנים ששהה בחצרו של נרון . בשנת 65 האשים אותו נרון בשותפות בַּקשר הכושל של גאיוס קאלפּוּרניוס פּיסוֹ ( Gaius Calpurnius Piso ) . הרוח החיה בקשר הזה היה לוקאנוס אחיינו של סנקא, ובעקבותיו אולצו 5 לוקאנוס, סנקא ושני אחיו של סנקא לשלוח יד בנפשם . כישרונותיו, שצודדו את ליבם של הקיסרים הגחמניים ובזכותם נעשה מקורב אליהם – קִרבה שעלתה לו בסופו של דבר בחייו – התבטאו גם בַּשִפעה מעוררת ההתפעלות של חיבוריו וגם ברבגוניות של סוגותיהם : לסוגה הראשונה של חיבוריו ( שלא כולם הגיעו לידינו בשלמות ) משתייכות מסות אתיות בפרוזה, שבהן מוצגים עיקרי משנת הסטואה בצורה שהשתרשה ורווחה בימיו . עֶשֶׂר המסות הללו מכונסות בכתבי היד תחת השם ׳דיאלוגים׳ ( שם תמוה, שכן סנקא הוא הדובר היחיד בהן ) , ובהן שלוש איגרות תנחומים, שאפשר לשייכן 6 סנקא חיבר עוד ארבע מסות בפרוזה, גם לתת-סוגת איגרות התנחומים . 3 ראו הדלעתו של קלאודיוס האלוהי, י ,4 הערה 4 . יב ,3 20 – 26 . 4 ראו טאקיטוס, ספרי השנים, יג ,42 – 6 : הקונסול סוויליוס ( Marcus Suillius ) מאשים את סנקא בניאוף, בגזל תושבי הפרובינציות, ב׳ציד׳ ירושות מאנשים ערירים, בהתעשרות אגדית בזכות קשריו עם הקיסרים וכיו״ב . השוו קאסיוס דיו, סא 0 , 2 – 3 . 5 לתיאור התאבדותו של סנקא ראו טאקיטוס, ספרי השנים, טו 62 – 64 . 6 שמות הדיאלוגים הם ׳על ההשגחה האלוהית׳ ( De Providentia ) ; ׳על יציבות אופיו של החכם׳ ( De Constantia Sapientis ) ; ׳על הכעס׳ ( De Ira ) ; ׳על החיים המאושרים׳ ( De Vita Beata ) ; ׳על הפנאי׳ ( De Otio ) ; ׳על מנוחת הנפש׳ ( De Tranquillitate Animi ) ; ׳על קוצר החיים׳ ( De Brevitate Vitae ) ׳למארקיה, על

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר