מבוא: דרָכַי במחקר ההיסטורי

עמוד:13

מבוא 13 הקדמון של הוראת ההיסטוריה במקומותינו . אכן, כשמועצת הפקולטה למדעי הרוח של האוניברסיטה העברית החליטה ב- 8 במאי 1935 לפצל את לימודי ההיסטוריה לשני חוגים, האחד "היסטוריה" והאחר "היסטוריה של עם ישראל", היא יצרה מתכונת לימודים חריגה, שדומני כי אין לה מקבילה בשום ארץ אירופית, ושלפיה החוג להיסטוריה ( שנקרא בירושלים בשמו הלא רשמי "החוג להיסטוריה כללית" ) אינו אמור לעסוק כלל בהיסטוריה הלאומית, והוא נועד להתרכז בהיסטוריה של לא-יהודים ; תלמידיו אינם זוכים להכשרה בתחום ההיסטוריה היהודית, ולפיכך מתקשים על פי רוב לנצל את ידיעת העברית שלהם — אחד מיתרונותיהם היחסיים הבולטים — לשם הוספת זווית ראייה ייחודית למחקריהם . מנגד, חניכי החוג להיסטוריה של עם ישראל ( שעצם שמו טעון מבחינה ערכית ) אינם מקבלים הכשרה שיטתית בתחום ההיסטוריה ה"כללית", ועל כן רובצת לפתחם סכנת הריחוק מכלל המחקר בנושאי התמחותם וסכנת העמדתו של העבר הלאומי בסימן ה"סגוּליוּת" ( exceptionalism ) , כשהתפתחויות מרכזיות נתפסות כייחודיות גם כשאינן כאלה . על כך נוספת העובדה המכבידה שההיסטוריה של ארצות האסלאם נלמדת בחוג נפרד . כפי שניסחתי זאת בשעתו בְּדוח של האקדמיה הלאומית למדעים על המחקר ההיסטורי באוניברסיטאות ישראל, מתכונת לימודים זו "בלמה ( אף כי לא מנעה לחלוטין ) את עיצובו של חוקר היסטוריה ישראלי, שיאופיין ביכולתו לנצל את הפוטנציאל הגלום ברקעו התרבותי והגאוגרפי הייחודי ושיבלוט משום כך בין עמיתיו בעולם ביכולתו לחקור תופעות הן בתחום ההיסטוריה היהודית 4 אכן, כשהגעתי לייל, הופתע לופז מורי לשמוע והן בתחום תולדות המערב והמזרח" . שלימודיי בחוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית לא הכשירוני לעסוק בקורות היהודים, ושהקורסים המהותיים בהיסטוריה יהודית ששמעתי בירושלים היו אלה של יעקב כ"ץ — שניתנו בחוג הלימודים השני שלי, החוג לסוציולוגיה ( ! ) . לופז עודד אותי להתעלם ממחיצות מלאכותיות בין קורות הנוצרים, היהודים והמוסלמים, ובין השאר הפנה את תשומת ליבי ליומניו של עזרא סטיילס, מי שהיה אחד מנשיאיה של ייל, אשר שמורים בספריית כתבי היד והספרים הנדירים, זו שקירותיה בנויים לוחות שקופים-למחצה . כך למדתי על הפגישה שהתקיימה בשנת 1773 בניופורט שבמושבת רוֹד איילנד האמריקאית בין סטיילס הפוריטָני לר' חיים יצחק קאריגאל איש חברון ( ראו פרק עשרים וארבעה בכרך זה ) . מאז ואילך אספתי ידיעות על יהודים שנזדמן לי למצוא בתוך כדי עבודותיי על נושאים אחרים ושלא נודעו לגוברין יהודאין, וכמה מבין אלו היוו בסיס למאמרים או לחלקי-מאמרים . שערו הראשון של הכרך הנוכחי מוקדש למאמרים בהיסטוריה עולמית והשוואתית . ההיסטוריה העולמית משכה את ליבי מנעוריי, מאז קראתי בשנות החמישים המוקדמות 4 ראו ב"ז קדר, מחקר ההיסטוריה באוניברסיטאות ישראל — דוח שאושר במועצת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, 13 במרס 2007 ( ירושלים, תשס"ז ) , 15 - 17 .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר