מבוא

עמוד:11

11 מיתוס וחינוך להתקבל כבסיס לתפיסה לאומית יהודית : עם שאין לו מדינה אינו יכול לאמץ תפיסת אזרחות המתבססת על רעיון המדינה . לעומת זאת, הלאומיות הרומנטית, שהדגישה את הזיקה לעבר ההיסטורי של העם ואת הזיקה שבין "עם" ל"ארץ", גזרה על היהודים שלא יוכלו להיות חלק אורגני מהאומות שבקרבן חיו, ודווקא ממנה יכולה הייתה לצמוח לאומיות יהודית, שבה העבר ההיסטורי הלאומי והטריטוריה הלאומית היוו מוקד של שייכות וקשר . הבחנות נוספות בחקר הלאומיות מצויות בהגות של האסכולה המודרניסטית ובזו של האסכולה הפרימורדיאליסטית ( ראשונית ) . על פי האסכולה המודרניסטית, הקרויה גם האינסטרומנטליסטית, ושותפים לה חוקרים כגון ארנסט גלנר ( Gelner ) , אריק הובסבאום ( Hobsbaum ) ובנדיקט אנדרסון ( Anderson ) , הלאומיות היא תוצר של הבניות חברתיות וקונסטרוקציות מודרניות, המתבטאות בהמצאת מסורות . גם החינוך, על פי אסכולה זו, הוא בגדר מכניזם מרכזי בכינונה של תודעה לאומית ואמצעי חשוב בהמצאת מסורות 6 אנדרסון והובסבאום מדגישים כי אליטות לאומיות ובהפצתן . מסוגלות להמציא היסטוריה לאומית וליצור המשכיות היסטורית פיקטיבית, וכל זיקה או קשר בין ההווה ובין העבר ההיסטורי הם "מדומים" או "מומצאים" . אנדרסון רואה בלאום "קהילה פוליטית מדומיינת", ומתכוון לכך שחברי הקהילה אינם מכירים זה את זה, ולפיכך יש צורך בתנאים פוליטיים ותרבותיים מסוימים כדי שיחושו שהם נעים יחד מעבר משותף לעתיד משותף . וכך גם לגבי הטריטוריה - בני הקהילה מדמיינים שהיא שייכת ללאום 6 . Ernest Gelner, Nations and Nationalism, Oxford : Basil Blackwell, Eric Hobsbaum, Nation and Nationalism Since 1780 , Cambridge : ; 1983 Cambridge University Press , 1990 ; Eric Hobsbaum and Terence Ranger eds . ) , The Invention of Tradition, Cambridge : Cambridge University ( Press , 1991 ; Benedict Anderson, Imagined Communities, Reflections on the Origins and Spread of Nationalism, London : Verso, 1991

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר