סוף המאה התשע עשרה בתרבות הרוסית והשלכתו על הציונות

עמוד:9

סוף המאה התשע עשרה בתרבות הרוסית והשלכתו על הציונות | 9 יסודות בעלי אופי נוצרי במקצת, של שליח או מושיע המקריב את עצמו למען הכלל . ו- 9 הן לא במקרה שנות מפתח גם בתולדות הציונות המדינית וגם בתולדות רוסיה, אבל לא שאלת הקשר בין אירועים – בין עליית הביל״ויים לרצח הצאר אלכסנדר השני או בין הצהרת בלפור למהפכה הרוסית – תעסיק אותנו להלן, אלא שאלת החותם שהטביעו הספרות והמחשבה הפוליטית והפילוסופית-תיאולוגית ברוסיה על הספרות ועל המחשבה העברית בתקופה שבין שני התאריכים הללו . תקופה זו, שבספרות הרוסית נהוג לכנותה ״תור הכסף״, החלה בהשראת הסימבוליזם הצרפתי, שממנו ספגו יוצריה הלכי רוח של התנכרות האמן לשאלות החברה, העם וההיסטוריה . ואולם עד מהרה נעשתה דווקא שאלת ההווה ההיסטורי והגורל ההיסטורי של העם הרוסי לנושא מרכזי בכתיבתם של הסימבוליסטים הרוסים, מה שהבדיל אותה מהכתיבה הסימבוליסטית בארצות המערב, הנוטה להתרכז בעולמו של הפרט . נהוג לומר שהציונות התעוררה ברוסיה בתחילת שנות השמונים מתוך האכזבה מהתקוות של תנועת ההשכלה לאפשר ליהודים שוויון זכויות ברוסיה . גל הפרעות שלאחר רצח הצאר אלכסנדר השני וחוסר התגובה של האינטליגנציה הרוסית היו הסימנים המעליבים והמקוממים שהעידו על כישלון האידיאולוגיה של ההשכלה . זהו תיאור חלקי של המצב : הרי גל הפרעות הזה לא היה ראשון ברוסיה במאה התשע עשרה ולא הטראומה האנטישמית הראשונה בתולדות יהודי רוסיה . גזרת הקנטוניסטים שניחתה על היהודים 3 גם בין שאר הגזרות בתקופת ניקולאי השני הולידה תגובות ציבוריות וספרותיות נרחבות . העלבון לא היה חדש, אלא חלק קבוע מהדיוקן היהודי כפי שהצטייר בעיני המשכיל הרוסי ובעיני הסופר הרוסי . משבר האידיאולוגיה של המשכילים היהודים ברוסיה ( שכולם היו מעורים בתרבות הרוסית, ומקצתם אף כתבו ברוסית ) התרחש בעת ובעונה אחת עם משבר ערכים עמוק ודרמטי שעבר על התרבות הרוסית הגבוהה בשנות השמונים של המאה התשע עשרה : אכזבה מהשקפות פוזיטיביסטיות-ליברליות, חילוניות מערב-אירופיות, שרווחו בקרב משכילי רוסיה עצמה בשנות השישים והשבעים . אלה היו אותם הלכי רוח אופטימיים, מדעיים במקצת ורומנטיים במקצת, שאפשרו גם את ה״נארודניצ׳סטבו״ ( תנועת ההליכה אל העם ) ואת תנועת ההשכלה היהודית ברוסיה . אווירת האופטימיות נבעה מהאמונה בכוחו של הרצון האנושי הפרטי לשפר ולקדם את מצב הכלל והפרט על ידי פעולות מעשיות רציונליות : שינוי בתנאי החיים, חינוך, רפורמות . נוספה לכך האמונה הרומנטית בחזרה אל הטבע ובמוסריות הבסיסית של טבע האדם . תנועת ההתנדבות למען העם, שהקיפה צעירים משכילים רוסים ויהודים, שיקפה את האופן שבו השפיעה אמונה זו על חייהם הפרטיים . 3 O . Litvak, The Literary Response to Conscription : Individuality and Authority in the Russian - Jewish Enlightment, Ann Arbor 1999

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר