1 להיות מורה עם אג׳נדה

עמוד:11

להיות מורה עם אג'נדה 11 שעלו במהלך היום . במקביל, גיבשנו כללי התנהגות ופעולה ופיתחנו אמצעים לשמירתם . אחד הכללים הראשונים שנדרשנו לגבש עׇסק בתרבות הדיבור בכיתה . בשיחות הבוקר הראשונות שקיימנו שמתי לב שרק מעטים מבין התלמידים מתבטאים בכיתה . היו אלה בדרך כלל הדעתניים והבוטים יותר בעוד האחרים שתקו . ההשערה שלי הייתה שהאווירה בכיתה, הביקורת הרבה שהושמעה והשיח הלא מכבד איימו עליהם, ולכן הם העדיפו לשתוק . בשיחות הבאות דיברנו על כללי שיח, על האופן שיש להקשיב ( למשל, להניח לדובר לסיים את דבריו ) , על האופן שיש להביע אי - הסכמה, ועל עידוד . כשהדובר מסיים, למשל, זה שהקשיב לו יתייחס תחילה למה הבין, מה היה חשוב, מועיל ומלמד בדבריו . כמי שהובילה את השיח, השתתפתי בהדגמת הכלים שלמדנו ובהסברתם . כאשר עודדתי, אמרתי : “זו הייתה דוגמה לעידוד" . כאשר תלמיד קרא תיגר ונהג בניגוד לדעתי הקפדתי להגיב בצורה מכבדת . הבעתי אי - הסכמה כלפי ההתנהגות, ועם זאת כבוד וקבלה כלפי התלמיד שהביע דעה מנוגדת לשלי . התהליך היה איטי מאוד, אך אפשר היה להבחין שהתלמידים אימצו בהדרגה דרכי שיח מכבדות יותר במצבים של חוסר הסכמה . עם שיפור מיומנויות התקשורת בכיתה יכולנו להתקדם לשלב הבא בגיבוש הקבוצה : הצבת מטרה משותפת שתאמן את התלמידים לשיתופי פעולה מתוך התמדה ומסירות . התחלנו להגדיר משימות וליזום פרויקטים קטנים, כמו מסיבות יום הולדת או תכנון משחקי כיתה . אלה לימדו אותם כיצד לשתף פעולה זה עם זה מתוך תכנון, חלוקת תפקידים, הצבת משימות ועמידה בהן .

ספרי ניב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר