מה המרחק בין רמת השרון לשדרות? חינוך לפריפריות וחינוך למרכז

עמוד:14

14 מרד הפריפריות איך ההשקעה באה לידי ביטוי במוסדות החינוך ? למשל, באפשרות למשוך מורים מנוסים ומוכשרים ( שגם כך מוגבלת בפריפריות, גם אם היתרון התקציבי למרכז היה מתבטל ) , במגמות מגוונות ויוקרתיות, בציוד טכנולוגי ומדעי מתקדם, בשעות העשרה ועוד . ותקציב ציבורי הוא רק חלק אחד מההשקעה החינוכית שילדים זוכים לה . יש הורים שיכולים לשלם על שיעורים פרטיים לילדים שלהם ולשלוח אותם לחוגים איכותיים שיספקו העשרה נוספת למה שמספקים בתי הספר המתוקצבים היטב שלהם . לפי מחקרים עדכניים, של רוברט פאטנם ואחרים, אחת הדרכים האפקטיביות ביותר לצמצום פערים היא השקעה בחינוך הבלתי פורמלי : חוגים, תנועות נוער ומועדונים חברתיים . רשויות עשירות משלימות ומוסיפות השקעות אדירות . זה מתבטא בצוות מקצועי, בחוגים בתוך בית הספר, במגמות לימוד ובגרות, במעבדות, ואפילו ב"כיתות לא תקניות" . רשויות חזקות פתחו כיתות, בשווי מיליונים, על חשבונן, ובכך צמצמו משמעותית את מספר התלמידים בכלל הכיתות . ב- 2018 המדינה חסמה את הנוהג הזה, ואלפי הורים ברשויות חזקות יצאו למאבק . בלחץ שלי, עם ארגון ההורים הארצי, המאבק הפך רחב ורלוונטי לכלל הורי ישראל ונודע בשם "מחאת הסרדינים", שהביאה לצמצום הצפיפות בכיתות כתקן משרד החינוך . מי אחראי לפערים בנתוני הבגרות המצטיינת ? משרד החינוך של כו-ל-נו . ומי מקבל אותם בשוויון נפש ? ממשלת ישראל . שקיבלה בשוויון נפש את הנתונים שלה עצמה, שלא קיימה ישיבת חירום מיד אחרי שהתקבלו התוצאות הללו, ולא קידמה תוכנית חומש לצמצום הפערים האיומים . למה זה אפשרי בכלל ? כי מדובר בפריפריה . "המשעממת" . הרחוקה . הלא-מקושרת .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר