מבוא

עמוד:10

10 ראובן שהם המחקר מתמקד במבחר טקסטים , של מבחר יחידות לוחמות , שהייתה וישנה להן דומיננטיות בתודעה הלאומית ההיסטורית . הוא משאיר בחוץ , פרט ליוצאים מן הכלל , טקסטים שנכתבו ליחידות שירות , הגם שכבודן במקומן מונח . הטקסטים הנידונים הם כמובן טקסטים מולחנים , שהפכו לחלק מן הרפרטואר של היחידות הלוחמות וחלקם אף זכה להתקבלות מחוץ לגבולות היחידה , כחלק משירי הזמר הלאומיים . מיעוטם נוצר על ידי הלוחמים עצמם ורובם על ידי יוצרים מבחוץ שכתבו והלחינו , בהתנדבות או בהזמנת מפקדי היחידות . רובם הונחתו מלמעלה מבלי שללוחמים עצמם תהיה אפשרות לחוות דעתם בנידון . חלק מן היחידות קיבלו על עצמן , מרצון או כהכתבה מגבוה , יותר מהמנון אחד ) למשל הנח " ל , גולני , הצנחנים , השריון , חיל האוויר ( . המחקר אינו עוסק בשירי חיילים , בעלי אופי עממי , חתרני או לא , שעל פי רוב אין לדעת מיהו מחברם . באלה הרחיבה מילוא ) 2010 ( . המחקר ממוקד ברטוריקה ובמסרים , המוצהרים והסמויים , של הטקסטים הנידונים , שאמורים לייצג את נקודת המבט , או מוטב את נקודות המבט , של הממסדים הפורמליים של ישראל ) גם אם הכותבים היו בשעתם לוחמים ביחידה ( , את תביעותיהם וציפיותיהם מן הלוחמים הסרים למשמעתם . נקודה חשובה שאני מבקש להדגיש : חלק ניכר מן הטקסטים הנדונים הורדו מן המרשתת , מאתר זמרשת – פרויקט חירום להצלת הזמר העברי המוקדם , משירונט , מאתרי היחידות או מאתר זרוע היבשה . הטקסטים שהורדו מן המרשתת לא תמיד שומרים , מילה במילה , על הטקסטים כפי שנכתבו על ידי יוצריהם . ניתן למצוא סטיות לא רק ברובד המילולי אלא גם בפיסוק , בעימוד הטורים , בחזרות על מילים או צירופי מילים שאינם במקור וכדומה . הרציונל מאחורי ההחלטה ללכת אל המרשתת ולא אל המקור ) שלא תמיד ניתן למוצאו בכתובים ( מעוגן בכותרת המשנה לספר זה : תמתיקה , פואטיקה ורטוריקה בשירי הזמר ההמנוניים . האלמנט הרטורי הוא שהכריע לאסוף את הטקסטים , בעיקר של העשורים האחרונים , מן המרשתת דווקא . נקודת המבט הרטורית מחייבת לחקור את הטקסטים כפי שהושמעו ובוצעו בפועל בטקסי היחידות . הטקסט המזומר בפועל הוא שעשה ועושה את העבודה הרטורית ולא הטקסט המקורי . ההנחה היא שהלוחמים לא הלכו אל המקור לבדוק כל מילה , טור ונקודת פסיק . הטקסט המושר ביחידה הוא בדרך כלל הטקסט שראה אור במרשתת . ולכן חקר הרטוריקה של הטקסטים האלה מחייב להתבונן ולחקור דווקא את גרסת המרשתת , תוך ניפוי וסילוק של אלמנטים מופרכים בעליל . בחלק מן המקרים שמרתי על הטקסט המקורי , בעיקר בטקסטים המוקדמים שהושרו ביחידות עוד לפני הופעת המרשתת . ונקודה אחרונה : היות שהמחקר אינו דן רק בטקסטים שהם המנונים פורמליים ,

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר