שער ראשון חינוך דמוקרטי

עמוד:12

12 | לקפוץ בחבל טרזן : מסע בין חינוך דמוקרטי לדמוקרטיה באותה התקופה החלה להתפתח גם הפדגוגיה הדמוקרטית המודרנית . זו נוסחה בספר אמיל מאת ז'אן-ז'אק רוסו ( 1762 / 2009 ) ויושמה בבתי הספר שהקימו המחנך השוויצרי יוהאן פסטלוצי ( 6471‐ 1827 ) ותנועת הפילנתרופיניזם . התקופה שבין שלהי המאה ה - 19 למלחמת העולם השנייה התאפיינה בהתפתחות משמעותית של הדמוקרטיה . התפתחות זו נבעה הן מההישגים החשובים שהתרחשו במהלכה - כמו למשל הרחבת זכות הבחירה, עלייה גדולה במספר המדינות הדמוקרטיות, או הדמוקרטיזציה החברתית והתרבותית הנרחבת שאפיינה את התקופה - הן מהמאבק החריף בין הדמוקרטיה לטוטליטריזם, מאבק שעיצב את פני המחצית הראשונה של המאה ה - 20 והסתיים בניצחון הדמוקרטיה ( הנטינגטון, 1996 / 2003 ) . תקופה זו הייתה הרקע לעשייה ולמחשבה החינוכית של דמויות דוגמת מריה מונטסורי ( 1870 - 1952 ) , יאנוש קורצ'אק ( 1878 - 1942 ) וא"ס ניל ( 1883 - 1973 ) . הבולט מכולם היה ג'ון דיואי ( 9581‐ 1952 ) . פילוסוף, הוגה ואיש חינוך רב-השפעה זה גרם לכך שהפדגוגיה הדמוקרטית הייתה לנחלתו של חלק גדול ממערכת החינוך : כשליש ממוסדות החינוך יישמו רעיונות המבוססים על הגותו של דיואי ( 1993 , Zilversmit ) . המחצית השנייה של המאה ה - 20 הולידה את הדמוקרטיה הפוסטמודרנית, גישה הקוראת לפלורליזם תרבותי ולניהול עצמי נרחב של החברה האזרחית . ערכים אלו הם ביטוי לחירות ולשוויון של הפרטים והקהילות בחברה, כמו גם לאחווה הנובעת מהכרה בזכות לאחרוּת ( אדן, 1950 ; אדר, 1963 ; הרפז, 2000 ; כהן, 1983 ) . תקופה זו היא גם הרקע לעשייה ולמחשבה החינוכית של הוגים ואנשי חינוך דוגמת קרל רוג'רס ( 1902 - 1987 ) , אריך פרום ( 1900 - 1980 ) , פאולו פריירה ( 1921 - 1997 ) , נל נודינגס, דניאל גרינברג, משה כספי ( 1929 - 2016 ) ויעקב הכט . העידן החינוכי הנוכחי הוא אפוא המשך ההתפתחות ההיסטורית של הדמוקרטיה ושל החינוך הדמוקרטי המודרניים, התפתחות שהחלה במאה ה - 19 . רון : אם אני מבין נכון, הספר יתמקד בעידן הנוכחי . העידן הזה מתאפיין בשני מאבקים : המאבק על דמותה של הדמוקרטיה ועל המימוש שלה והמאבק על עיצוב דמותו של החינוך . שני המאבקים האלה חריפים, חיוניים ותוססים - ובמידה רבה בלתי-פתורים - כמו בעבר . ז'אן - ז'אק רוסו : פילוסוף, סופר ותאורטיקן של החינוך . רוסו נחשב לפילוסוף החשוב של עידן הנאורות והרומנטיקה המוקדמת . רעיונותיו השפיעו על המהפכה הצרפתית, על התפתחות התאוריה הסוציאליסטית ועל תנועת הלאומיות . אף שכתב את אמיל , הספר אשר השפיע במידה הרבה ביותר על החינוך המודרני, הוא שלח את כל ששת ילדיו לבתי יתומים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר