שער ראשון חינוך דמוקרטי

עמוד:10

10 | לקפוץ בחבל טרזן : מסע בין חינוך דמוקרטי לדמוקרטיה העיקרון המרכזי של הדמוקרטיה הוא היותה מבוססת על דיאלקטיקה שנובעת מהסתירות שבין שלושת העקרונות המהותיים הניצבים בבסיסה אולם זהו מונח שנוי במחלוקת, ולעיתים הוא אף נוצל באופן ציני בידי שליטים עריצים . לדעתך, מהי דמוקרטיה ? מהו החזון שלה ומהי נשמת אפה ? רביב : כאמור, אני סבור שהחזון של הדמוקרטיה מתבטא בסיסמת המהפכה הצרפתית - "חירות, שוויון, אחווה" - אך לא פחות מכך במערכת היחסים הדיאלקטית בין שלושת העקרונות האלה . יש כמה קונפליקטים המתקיימים בין העקרונות : א . הקונפליקט בין החירות לבין השוויון והאחווה - שני העקרונות האחרונים מגבילים את הראשון . אדם הרוצה לממש את חירותו ללא הגבלה נאלץ להגביל את עצמו, וזאת בשל ההכרח להכיר בשוויון בין זכותו לחירות לבין הזכות לחירות של אחרים ובשל 3 הצורך להיענות לדרישה לאחווה . ב . הקונפליקט בין האחווה לבין השוויון והחירות - קונפליקט זה הוא תמונת הראי של הקונפליקט הקודם . האחווה נפגעת מן החירות הבלתי-מוגבלת, שכן זו עלולה להיות אגוצנטרית ולהציב במרכז את טובת היחיד ; והיא עלולה להיפגע גם מערך השוויון, משום שיצירת השוויון כרוכה במידת מה של כפייה ( וזו עלולה לפגוע בידידות, בשייכות ובשותפות הגורל שהאחווה מבוססת עליהן ) . 3 בשל השאיפה לשוויוניות רבה ככל האפשר, הפניוֹת בספר מנוסחות לעיתים בלשון זכר ולעיתים בלשון נקבה . כל פנייה כזו רלוונטית לנשים ולגברים כאחד . אף שעקרונות אלו נוסחו רק בשלהי המאה ה - ,18 אני סבור כי הם עומדים בבסיס השיח הדמוקרטי מאז היווסדה של הדמוקרטיה באתונה . העיקרון המרכזי של הדמוקרטיה הוא אפוא היותה מבוססת על דיאלקטיקה הנובעת מהסתירות בין שלושת העקרונות המהותיים שבבסיסה . רון : כיצד חברה השואפת להיות דמוקרטית יכולה ליישב את הקונפליקטים העמוקים שציינת ? רביב : כאן מצוי מאפיין משמעותי שני של הדמוקרטיה : הפער בין החזון למציאות . פער זה הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה, משום שהוא הדבר אשר מחולל את האקטיביזם של אזרחיה : בזכות החירות שלהם, ומתוך החתירה שלהם לשוויון ולאחווה, הם פועלים כדי לגשר על הפער . מתוך כך נוצרת הדינמיות של הדמוקרטיה, ההקשבה המתמדת למציאות החברתית המשתנה תמיד והמורכבת להפליא . רון : אולי אני יכול להציע עיקר שלישי - החינוך הדמוקרטי הוא שמאפשר את הדינמיות הזו, בכך שהוא חותר לייסוד אזרחות אקטיביסטית המקיימת את הדמוקרטיה . רביב : בדיוק לכאן אני מכוון ! הפדגוגיה הדמוקרטית חותרת לממש את העקרונות המהותיים של הדמוקרטיה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר