א מבוא - עברת האונס מפרספקטיבה פמיניסטית

עמוד:13

סיפורי אונס בבית המשפט 13 באלימות מינית בנסיבות מסוימות ) 1980 , . Malamuth et al ( . ההכחשה, ההצדקה והטריוויליזציה של תופעת האלימות המינית כלפי נשים נשענות על מערכת אמונות או מיתוסים ) rape myths ( , אשר על אף היותם חסרי כל בסיס אמפירי, הם נטועים עמוק בלב הציבור, בקרב גברים ונשים כאחד . "אי – אפשר לאנוס אישה שאינה רוצה בכך", אומרת האמונה הפופולרית . מיתוס זה אינו מערער רק על עצם האפשרות לבצע בפועל אונס, אלא גם על המושג עצמו ) שכן אם ניתן לאנוס רק אישה הרוצה בכך, אונס איננו יחסי מין בניגוד לרצונה של האישה אלא משהו אחר ( . הכחשתה של תופעת האונס נלמדת גם מתוך האמונה הרווחת כל כך שתלונות על אונס הן תלונות כוזבות בדרך כלל . במקביל קיימת נטייה לייחס את קיומה של התופעה למגזרים שוליים בציבור : "מרבית הנאנסות הן נשים מופקרות" ; "האנסים הם פסיכופתים מיניים שאינם יכולים לשלוט ביצרם" ; "אונס הוא פשע נדיר ביותר" ועוד . לצד ובמקביל להכחשת תופעת האונס פועלות אמונות אלה להצדקתה . הצדקת האונס נעשית באמצעות השלכת האשמה על האישה ) אין אונס, אבל הנשים הן אלה שאחראיות להתרחשותו ( : נשים "מזמינות" את התוקפנות המינית כלפיהן בלבושן הסקסי, בהתנהגותן הפרובוקטיבית, הפלרטטנית וכדומה . "צרור" מיתוסים נוסף המאפשר את הצדקת האונס עבור אלה המתקשים לקבל את סירובה של האישה מלמדנו כי "נשים אומרות 'לא' ומתכוונות ל'כן'" ; "נשים אוהבות מין אלים" ; "נשים אוהבות שיכניעו אותן בכוח" וכו' . לבסוף, קיימת נטייה לטריוויליזציה של האונס, המתבטאת למשל בהמלצה הפופולרית : אם אינך יכולה לעשות דבר בנוגע לאונס, פשוט הירגעי ותיהני . מנחם אמיר מעיר באירוניה כי בעוד שהאונס מצטייר כגורל מר ממוות, הנאנסת מוצגת דווקא כמי שנהנתה מכך ) 7 : 1971 Amir, ( . הסוציולוגית מרתה בארט מכנה את התרבות המייצרת מיתוסים כאלה בשם "תרבות תומכת – אונס", Burt, 1980 ) rape - supportive culture ( . מחקרים מראים כי מיתוסים אלה משמשים בפועל את האנסים להכחשת אחריותם למעשה או להכחשת הפגיעה בקורבן . האנסים נוטים להשליך את האשמה על הנאנסת, להתכחש לסבל שנגרם לה ואף לייחס לה הנאה מן האונס ) לדוגמה 1984 Scully & Marolla, ; לנדאו, 1977 ( . בארט מצאה שקיים מתאם חיובי בין עמדות מסורתיות – סטראוטיפיות על אודות תפקידי המין לבין האמונה במיתוסים אלה, המעניקים לגיטימציה לאונס ואפילו מעודדים אותו . אותו הקוד שממנו יונק הגבר את זכויות היתר שלו הוא זה שמעניק למיתוסים על אודות האונס את תקפותם . הקשר בין עמדות מסורתיות לגבי תפקידי המין והדבקות במיתוסים על האונס לבין ההסתברות להתנהגות מינית אלימה כלפי נשים תועד במחקרים שונים ) ; 2004 Forbes et al . , 2004 ; Ryan, Lonsway & Fitzgerald, 1994 ; Briere & Malamuth, 1983 ( .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר