מבוא

עמוד:10

10 טל דקל טרנס לאומיות בהיסטוריוגרפיה המקובלת במערב מתוארך עידן הטרנס לאומיות ( Trans Nationalism ) לסוף שנות ה- 80 ותחילת שנות ה- 90 של המאה ה- ,20 כאשר האירוע הסימבולי המרכזי המסמן עידן זה הוא התמוטטות חומת ברלין . עידן זה מתאפיין בשינויים מפליגים באופיין ובגבולותיהן של מדינות לאום ובתנועת הגירה ערה של בני אדם ממדינה למדינה . מצד אחד, התנועה ממקום למקום אפשרית יותר מאי פעם ונדמה שהגבולות והחסמים שמנעו מרבים לעבור למקום חדש הוסרו ; מהצד האחר, מכוננים סייגים וגבולות חדשים ומורכבים לתנועתם של בני אדם על פני הגלובוס . ההגירה העולמית נמצאת על סדר היום הציבורי והפוליטי ברוב מדינות המערב וזוכה לנראות גבוהה . עם מחוללי תופעת ההגירה המואצת אפשר למנות את הניידות הגוברת עקב אמצעי תחבורה זמינים וזולים יותר ; את הפער הכלכלי בין המדינות המפותחות ובין המדינות המתפתחות ; ועימותים מקומיים ואזוריים אלימים המותירים רבבות עקורים חסרי בית או מדינה . הדיון בטרנס לאומיות מתייחס לבני אדם המהגרים מסיבות מגוונות : מי שבחרו לעבור לחיות במדינה חדשה, פליטים פוליטיים, ומהגרי עבודה המגיעים לארץ אחרת למטרות פרנסה ועל פי רוב לתקופה מוגבלת . השיח אודות טרנס לאומיות, בניגוד לשיח אודות גלובליזציה, עוסק בנקודת מפגש של חוויית ההגירה האישית עם התנועה העולמית הרחבה של מהגרות ומהגרים . את המושג טרנס לאומיות הסבירו צמד האנתרופולוגיות מאהלר ופסר ( 2001 Mahler and Pessar, ) בכך שהדגישו את שונותו מהמונח "גלובליות" : בעוד שתהליכים גלובליים מתרחשים במרחב עולמי, ובנפרד מתהליכים מקומיים המתרחשים בשטחים של מדינות לאום, הרי שתהליכים טרנס לאומיים מעוגנים במדינות לאום, גם אם הם חורגים לא אחת מגבולותיהן . אלו תהליכים שמתרחשים בו בזמן במקומות שונים ברחבי הגלובוס ונוגעים לפרקטיקות

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר