מבוא

עמוד:12

יאיר אלדן 12 דק ואשכח תלתא ] יצא , דייק ומצא שלושה מקומות [ : המזלזל בנטילת ידיים , והמספר אחר מיטתן של תלמידי חכמים והמגיס דעתו כלפי מעלה . ) ברכות יט , עמוד א ( ] ההדגשות בציטוטים מספרות חז " ל ותרגומם לאורך כל הספר הם שלי — י " א [ מה המיוחד בשלושת המקרים הללו ובמימרה של ר ' יהושע בן לוי , שנעשתה בסיס לרשימות הטלת הנידוי ? כפי שמיד אראה , בשלושת המקרים הללו יש בנידוי משום מענה לעצם הערעור של המנודה על הסמכות המוסדית לקבוע את גבולות הקהילה או את דרכי הפנייה לאל . במרקוס ז ומתי טו מובא הפולמוס בעניין נטילת ידיים בין ישו לפרושים . בפולמוס קובלים הפרושים על ישו ועל תלמידיו שאינם רוחצים ידיהם לאכילה . ישו משיב לכך : שום דבר מחוץ לאדם אינו יכול לטמא את האדם כשהוא נכנס לגופו , רק מה שיוצא מן האדם מטמא אותו . יש שפירשו תשובה זאת פירוש מטפורי , ויש שהבינו זאת כתשובה הלכתית לפרושים הדורשים מתלמידיו של ישו שירחצו ידיהם . בין כך ובין כך , עניין רחיצת הידיים הוא עניין לפולמוס עקרוני בין ישו ובין הפרושים . בעוד ישו סבר כי אין צורך לרחוץ את הידיים וכי רק מה שיוצא מן הגוף מטמא , הרי חכמים ראו ברחיצת ידיים עניין הלכתי חשוב . בתלמוד הבבלי במסכת גיטין ) דף נז , עמוד א ( מובא סיפור ולפיו אונקלוס הגֵר מעלה את ישו באוב ומתואר עונשו של ישו בעולם הבא — הוא שרוי בתוך צואה רותחת . עונשו של ישו הובן כמידה כנגד מידה , ישו נענש משום שלעג על הקפדתם של החכמים במה שנכנס לגופם ) פורסטנברג תשס " ו : 121 ( . רכיב נטילת הידיים שכלל רבי אלעזר ברשימת " על מה מנדין " וכן תיאור הקפדתו של ר ' עקיבא על נטילת ידיו מבהירים את חשיבותה של נטילת ידיים לעניין סמכות חכמים , שכן היא יציר כפיהם — דחייה או קבלה של מנהג זה יש לה חשיבות לעצם ההשתייכות לקהילה עמה נמנים חכמים . הדיון

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר