הקדמה

עמוד:13

13 מופע- העצמי לתופעה לגיטימית, אפילו ממוסדת, הנחקרת באקדמיה, נלמדת בבתי הספר לאמנות ומצמיחה דורות של אמנים צעירים אשר מוצאים בה אמצעי נוסף לביטוי יצירתי אשר לו ביקוש בפסטיבלים, בכנסים ובתערוכות . הפרפורמנס ארט מתאפיין בחתירה תחת כללי המיון המקובלים, כשהוא ממציא זהויות צורניות חדשות מפירוק האלמנטים המרכיבים קטגוריות אמנותיות מובחנות והרכבתן בכל צורה אפשרית . הוא בין-תחומי ואינו מצטמצם לשום קריטריון מגביל כאשר הוא לוקח מכל הבא ליד מסביבתו התרבותית והאמנותית, כפי שמסביר קולין קאונסל ( Counsell ) : "אין לו מגבלות של סיווג מכיוון שהוא לא עושה שימוש בשפה אסתטית אחת הניתנת להגדרה . [ הוא ] יכול להיות מורכב מכל דבר, ולכן הוא לא מעורר או 4 מספק ציפיות כשלהן - הדרישה היחידה לגביו היא שזה יקרה" . זהו מדיום חי ומגולם בגוף, שמתהווה על קו התפר העדין שבין החיים ובין האמנות, בין המציאותי ובין המדומה, בין הסובייקט לאובייקט . מאז פרץ כתופעה אמנותית ניסיונית וחתרנית בשלהי שנות ה- ,60 הפרפורמנס ארט מתאפיין בדינמיות גבוהה ובגיוון . בסופו של יום - והדבר תקף לכלל תחומי היצירה האמנותית - אנו חשופים רק לחלק ( קטן לרוב ) מגילוייה המרובים של התופעה . כדי להתמקד ולהגדיר את מושא המחקר הצבתי לעצמי כלל - לכתוב רק על אמנים שאת עבודתם ראיתי, ומהם להתמקד במובהקים ואולי אף במוכרים יותר . את כל היוצרים והיצירות שבהם עוסק הספר ראיתי בלונדון במחצית השנייה של שנות ה- 90 . פרט לאורלן, שבהרצאותיה נכחתי בתל אביב ובלונדון, צפיתי גם בעבודותיהם של אמנית הפרפורמנס הבריטית בובי בייקר, האמן האיטלקי-בריטי פרנקו B , היוצרת האמריקאית המפורסמת קארן פינלי וכן אנני ספינקל, כוכבת הפורנו שנהפכה לאמנית פרפורמנס . כולם עדיין 4 . Colin Counsell, Signs of Performance : an Introduction to Twentieth - Century Theatre, London and New York : Routledge, 1996, p . 210 . הדגשה שלי .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר