טלקומוניקציה: טלגרף וטלפון

עמוד:14

תמר אשורי 14 שכאשר הוא מחבר תיל לסוללה ) כמו זו שפעלה בחלל הפה של וולטה ( , חוט הברזל הדומם מתעורר לחיים ומושך אליו פיסות ברזל הממוקמות בסמיכות לו . כשכיבה את הסוללה נעלם הכוח המסתורי והברזל נעשה דומם . סטורג ' ון הבין שבכוחו של האדם להחיות באמצעות סוללה את הזרם החשמלי . ההמצאה שסטורג ' ון גילה — האלקטרומגנט — פורסמה בכתבים מדעיים , אבל נראתה בלתי שימושית בעליל . מה בדיוק אפשר לעשות בכוחות המסתוריים המחיים את הברזל ? התשובה לשאלה באה ממקום בלתי צפוי , מכיתת לימוד בבית ספר באלבני ) Albany ( , ארצות הברית . המורה , איש צעיר ושמו ג ' וזף הנרי ) Henry ( , הראה לתלמידיו בסוף שנות ה – 20 של המאה ה – 19 שאם מצמידים לסוללה הנמצאת במקום אחד חוט תיל ארוך ) גם חוט שמגיע לחדר הסמוך , לקצה המסדרון או לקומה העליונה ( ובקצהו האחר של החוט מציבים לשונית קטנה ממתכת , עובר זרם חשמלי לאורך התיל ומפעיל אלקטרומגנט שמושך אליו את הלשונית . כאשר הלשונית נצמדת לאלקטרומגנט נשמעת נקישה . כשמכבים את הסוללה , הלשונית ניתקת מהאלקטרומגנט . ברגע שמפעילים שוב את הסוללה , הלשונית חוזרת למקומה ומשמיעה עוד נקישה . כדי לשמח את תלמידיו החליף הנרי את הלשונית בפעמון קטן . הוא הראה לתלמידים שכאשר אחד מהם מפעיל ומכבה את הסוללה בתוך הכיתה שומעים בני כיתתו היושבים בחדר אחר את צלצול הפעמון . הנרי הבין שלא מדובר בקוריוז כיתתי בלבד אלא באפשרות להעברת מסרים ממקום למקום , אם יוסכם שכל אות באלף – בית תיוצג על ידי צירוף מוגדר של נקישות או צלצולים . בהדרגה התחיל לפתח מערך כזה בכיתותיו . הטלגרף הראשון הופעל למעשה על ידי תיכוניסטים שהצליחו להעביר מידע לחבריהם הממוקמים במרחק , במהירות העולה על מהירות תנועתם . ג ' וזף הנרי הממציא פרסם את ממצאיו בכתבי עת מובילים ועסק בפיתוחם באוניברסיטת

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר