מבוא

עמוד:12

לנוכח בית הדין השרעי 12 קידום נשים במסגרת האסלאם בעולם היום יוזמתה של עמותת נסאא ואאפאק לשנות את חוק המשפחה הישראלי בהתאם לדיני האישות המתקדמים ביותר בעולם הערבי היא חלק מתנועה רחבה בעולם המוסלמי היום המבקשת להבין את הטקסטים הבסיסיים של האסלאם וליישם אותם למען קידום נשים . תנועה זו כונתה בפי החוקרים "פמיניזם אסלאמי" — להבדיל מפמיניזם של מוסלמים או פמיניזם חילוני — אף שחלק מהנשים המוסלמיות אשר עוסקות בפעילות זו דוחות את התווית הזו או את הזהות הזו . פמיניזם אסלאמי, על פי החוקרת מרגו בדרן, הנו "שיח ומעשה 1 פמיניסטיים, הבאים לידי ביטוי במסגרת פרדיגמה אסלאמית" . במילים פשוטות, זהו ניסיון לשלב בין האמונה באללה ובנביאו לבין פמיניזם . שורשיה של תנועה זו הם בשנות ה – 70 של המאה ה – ,20 ובשנות ה – 80 וה – 90 צמחו סוגים שונים של פמיניזם אסלאמי באזורים שונים של העולם המוסלמי — בארצות הברית, פקיסטן, 2 מרוקו, מלזיה, צרפת, איראן ודרום אפריקה . המתודולוגיה המובילה בפמיניזם האסלאמי היא חזרה לטקסט של הקוראן, דבר אלוהים הנצחי, ופירושו מחדש באופן עצמאי . הפמיניסטיות האסלאמיות דוחות את פרשנותם של דורות של פרשנים גברים אשר עוצבו בחברות פטריארכליות, אך לעתים קרובות משתמשות בשיטות קלסיות כגון הפרשנות הפילולוגית של פסוקי הקוראן . מעטות הפמיניסטיות המתמודדות עם נושא החַדִית', מסורות הנביא . מאגר החדית'ים מונה עשרות ומאות אלפים של סיפורים, ועבודה רבה נדרשת רק כדי לאתר את המסורות שיש להן השלכות מגדריות . יתר על כן, מי ששואפת להעריך סיפורים אלה מנקודת מבט פמיניסטית נדרשת לבחון את המוֹסְרים המרובים של החדית'ים, ואולי גם לבדוק את תוכנם בהקשר היסטורי . ראויה לציון היא הסופרת האלג'יראית אסיא ג'באר, שכתבה מחדש את ראשית האסלאם כפי שנשים היו מספרות אותה .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר