פתח דבר

עמוד:11

זהויות ישראליות 11 לעם היהודי — ובייחוד לתנועה הציונית ולקהילה היהודית בארץ ישראל טרם הקמת המדינה . תחת זאת מצאתי אדישות רבה ויחס שהבליט את הייחודי על פני האוניברסלי . מסקנות החלק הראשון של הפרויקט המחקרי פורסמו בספרי הבנאליות של האדישות : יחס היישוב והתנועה הציונית לרצח העם הארמני ) 1995 ( . ב – 1993 התפרסם ספרי זהות יהודית – ישראלית , שבו תיארתי ובחנתי את תת – הזהויות העיקריות בחברה היהודית – ישראלית : זהות חילונית, זהות מסורתית, זהות דתית – לאומית וזהות דתית – חרדית . מצאתי שלתת – זהויות אלה יש אך מעט נקודות משותפות, וכי יש ביניהן מתחים רבים . אחת הנקודות המשותפות המעטות היא השואה, אשר לה, כפי שעוד נראה, שמור תפקיד מרכזי ביותר בזהות היהודית – ישראלית . ואולם, בשני העשורים האחרונים עוררו זיכרון השואה ולקחיה גם מחלוקות קשות וּויכוחים רבים ) מתח דומה קיים בין ביטויים לאומיים ודתיים מסוימים לבין מקביליהם האוניברסליים ( : הייחודיות של השואה מול האוניברסליות של הג'נוסייד . מתחים אלה מאיימים על אופיה הדמוקרטי, הסובלני והפלורליסטי של מדינת ישראל . יש תת – זהויות ) מגזרים ( המתקשות לקבל את הלגיטימיות של תת – זהויות אחרות, וכמו כן ישנם מתחים בין "אופיה הדמוקרטי" של מדינת ישראל לבין "אופיה היהודי" . לאחר מכן כתבתי את הספר כולנו יהודים גרמנים : רדיקלים יהודים בצרפת בשנות השישים והשבעים ) 1999 ( . נמשכתי אל מרכיביה הסמויים — ולעתים קרובות, המודחקים — של הזהות היהודית בדור הזה, שהושפעה עמוקות מהשואה . עיקר מחקרי כאן לא עסק בהיסטוריה של השמאל החדש, אלא בזהות היהודית האישית של המיליטנטים בשמאל החדש כיהודים רדיקלים . זהותם היהודית של רדיקלים אלה — והם היו רבים — היא סיפור העלילה של ספר זה, וזהו סיפור מרתק . עבורי זו דוגמה נוספת ליחס שבין ייחודיות לאוניברסליות .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר