מבוא

עמוד:12

12 | מ ב ו א עיצבו אותו להיות רב ומנהיג ספרדי מודרני, שהדגים גישה רבנית ספרדית, 1 שהתאפיינה בהעדפת החינוך והשכנוע על פני הטפת מוסר לשמירת המצוות . בצעירותו חבר למבקשי שינויים בירושלים, והם פעלו לבחירתו לתפקיד החכם באשי – הפקיד היהודי הבכיר במערכת האדמיניסטרטיבית העות'מאנית . הם קיוו שבחירתו של הרב מאיר תפתח תקופה חדשה בחיי היישוב היהודי בירושלים . אולם רבני היישוב הישן האשכנזי, עם העילית התורנית הספרדית, פתחו במאבק חסר פשרות נגד הרב המשכיל והמתקדם, ובאמצעות השמצות הצליחו למנוע את בחירתו ולדאוג שלא יקבל את האישור הרשמי מטעם השלטונות . הרב יעקב מאיר הודח ממשרת החכם באשי בירושלים, עבר לסלוניקי ושימש רב ראשי בקהילה שם . גם אחדים מחבריו, שנאבקו למען הקדמה, נאלצו לגלות מירושלים לתורכיה ולארצות הברית, והנשארים בירושלים סבלו עוד שנים רבות מתגרת ידם של החרדים השמרנים . בסלוניקי הנהיג הרב מאיר את הקהילה בעשור הסוער של מהפכת התורכים הצעירים, מלחמות הבלקן, העברת השליטה על סלוניקי לידי יוון, מלחמת העולם הראשונה והשרפה הקשה בסלוניקי ב- ,1917 שמחתה את הרובע היהודי ובהם את ביתו ואת ספרייתו של הרב . בכל התקופה רבת התהפוכות הזאת ניצב הרב מאיר באומץ להגנתה של הקהילה מול חיילים, מפקדי צבא בכירים, מושלים, שרים ומלכים . עם שובו לירושלים, ב- ,1919 קיווה להצטרף למנהיגי היישוב, ועם הקמת הרבנות הראשית ב- 1921 נבחר לרב הראשי הספרדי הראשון, לצד עמיתו הרב אברהם יצחק הכהן ( הראי"ה ) קוק, הרב הראשי האשכנזי הראשון, כמו כן גם נבחר לנשיא הכבוד של העדה הספרדית . אופיו הנחוש של הרב מאיר ואמונתו בצדקת דרכו הביאו אותו להצהרות ולצעדים שנויים במחלוקת . לצד ההכרה במנהיגותו היו שביקרו אותו על היותו 1 בשנת 2014 ערכה המחלקה לתולדות ישראל באוניברסיטת בר-אילן כנס שעסק בדמותו של הרב מאיר . בעקבות הכנס הוקדש כרך של כתב העת 'פעמים' למאמרים שעסקו ברב יעקב מאיר, ראו פעמים, 142 – 143 .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר