פתח דבר

עמוד:9

פתח דבר | 9 בעינה, ובמדינות אלו מדווחים מקרים רבים של חוסר יושרה אקדמי . הדבר אף נכון במדינות אסיה המושתתות על תפיסה קולקטיביסטית אשר אינה מקדשת את הצלחתו של היחיד . הבעיה חריפה במיוחד בהודו ובסין . ייתכן שקשיי השפה האנגלית, השפה השלטת באקדמיה, מחזקים את הפיתוי של העתקה והדבקה במהלך הכתיבה בארצות שאינן דוברות את השפה . הספר מציע כמה דרכים להתמודדות עם בעיות של חוסר יושרה, בראש ובראשונה העלאת המודעות של הלומדים והמלמדים למורכבויות של עולם הפרסום, השיפוט והלמידה . זאת לצד פתרונות מעשיים כגון שימוש מושכל בטכנולוגיות לעידוד למידה, למניעת גנֵבות ספרותיות ולפדגוגיה מוכוונת יושרה . מבנה הספר השער הראשון של הספר עוסק בנגישות למידע בהשכלה הגבוהה ובהיבטים אתיים הנוגעים לה . עוד עוסק שער זה בלומדים במערכות ההשכלה הגבוהה ובשאלה כיצד אפשר לוודא שזכויותיהם נשמרות בתהליך המעקב אחר למידתם או בעת הנגשת תוצרי המחקר שלהם . השער נפתח במאמרה של ליאת אייל 'קונים דעת – דרכי התמודדות עם חוסר יושרה של סטודנטים במכללות לחינוך', המציע לקוראים דיון מעמיק בתופעה של הונאה בלמידה . במאמר מוצג מחקר שבו בחנה אייל את דרכי ההתמודדות של מרצים במכללות האקדמיות לחינוך בישראל עם התופעה המטרידה הזו . המאמר דן בהרחבה בביטוייו של חוסר יושרה אקדמית וסיבותיו . אחת התרומות המרכזיות של המאמר היא הצגת דרכי ההתמודדות של המוסדות והמרצים עם ביטויים אלה . באמצעות ניתוח איכותני של תריסר ראיונות שקיימה המחברת עם מרצים במכללות, מתקבלת תמונה עשירה ומפורטת המבססת מדיניות להתמודדות עם תופעה זו בהשכלה הגבוהה . מאמרה של עמליה רן, 'האתגרים הטמונים בשימוש בנתוני עתק בתחום החינוך : סוגיות אתיות ומוסריות', דן בזכויות הלומדים ובהגנה עליהן בזירת מחקר גדלה ומתפתחת של מחקר המבוסס על נתוני עתק ( big data ) . המאמר מתמקד בהצגת סוגת חקר נתוני עתק בחינוך, הפורצת דרך עם תובנות שניתן להסיק מנתונים שנאספים באמצעות בינה מוסדית, תוכנות לומדה, רשתות חברתיות ועוד . במאמר מוצגים שני מקרי בוחן של מערכות לניבוי הצלחה של סטודנטים הלומדים במוסדות השכלה גבוהה בארצות הברית . מערכות אלו מיועדות לתמוך בלמידה ולסייע ללומדים לבצע את משימותיהם בהצלחה . אולם לצד הפוטנציאל החיובי הטמון במעקב אחר הלומדים באמצעות חקר נתוני

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר