תקציר

עמוד:9

מתן תג מול כספי לח בר י מועצות ב רשויות המקומיות 9 ברשויות המקומיות בה אינם מקבלים תגמול כלשהו, וב- 36 מדינות נמצא שהם אף מקבלים שילוב של כמה סוגי תגמולים . מחקר זה מנתח את סוגי המודלים לתִגמול חברי מועצות ברשויות מקומיות ואת הדרכים השונות ליישומם . הוגדרו בו 5 עקרונות בסיסיים לשם יצירת מודל התגמול הרצוי : ( 1 ) תפיסת המעמד של חברי המועצה כנבחרי ציבור שפעילותם אינה מסתכמת אך ורק בהשתתפות בישיבות המועצה והוועדות ; ( 2 ) חשיבות השימור של הממד האלטרואיסטי בפעילותם של חברי המועצה ; ( 3 ) היעדר הצורך בדיפרנציאליות בתגמול בין חברי המועצה באותה הרשות — על מנת לשמור על שוויון בתנאים שלהם וכדי למנוע מצב שבו אנשים ממונים לתפקידים רק לשם קבלת תגמול ; ( 4 ) חשיבות החיזוק של האופוזיציה והעומד בראשה ( חריג יחיד לסעיף הקודם ) ; ( 5 ) שמירה על מעמד הרשות כגוף אוטונומי . לאור עקרונות אלו מוצע : ( 1 ) חברי המועצות ברשויות המקומיות יקבלו תגמול כספי ישיר — רובו ( שני שלישים ) יוענק באופן גלובלי ועוד כשליש יוענק בכפוף להשתתפות בישיבות המועצה והוועדות . התגמול הכספי שחברי המועצה יקבלו ייקבע בחקיקה ראשית ובתקנות, וגובה התגמול ייקבע על פי גודל הרשות ( היחס שבין מספר התושבים למספר חברי המועצה ) . ( 2 ) במודל המוצע לא תהיה הבחנה בין חברי המועצה ( לרבות ראשי ועדות ומחזיקי תיקים ) , מלבד ראש האופוזיציה . אנו סבורים ש יש להעניק לאדם הנושא בתפקיד זה תגמול כספי גבוה בהרבה , ולמעשה אף להשוות את מעמדו לזה של סגני ראשי הרשויות בשכר כך שיקבל שכר של ממש עבור תפקידו . ( 3 ) בשלב הראשון המדינה היא שתישא בעלות הכספית של התגמול הכספי לחברי המועצות, אך בהדרגה יועבר מימונו לרשויות המקומיות, בכפוף להגדלת עצמאותן הפיננסית .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר