תקציר

עמוד:8

8 הצעה לסדר 42 במשאבי הרשות המקומית . במצב זה לחברי המועצה יש תמריץ שלילי למלא את תפקיד הפיקוח על עבודתו של ראש הרשות או להיות חלק מהאופוזיציה, ולחברי האופוזיציה עצמם יש קושי לבצע באופן אפקטיבי את עבודת הפיקוח על פעילות הרשות, בהיעדר משאבים . 3 . פגיעה כלכלית בחברי המועצה לא רק שחברי המועצה אינם מקבלים כל תגמול כספי עבור פעילותם במועצה, אלא שהם אף נדרשים, במקרים מסוימים, לשלם מכיסם על הוצאות שונות שהם עושים לצורך מילוי תפקידם : נסיעות, חניה, מימון קבלת ייעוץ משפטי או שמירה על קשר עם הבוחר . היעדר התגמול הכספי מביא אפוא לפגיעה כלכלית באנשים הבוחרים לשמש בתפקיד של חבר מועצה . 4 . פגיעה בזכות להיבחר ובייצוגיות המציאות הנוכחית, שבה מילוי תפקיד של חבר מועצה כרוך בהוצאות כספיות, הופכת את הזכות להיבחר לתפקיד זה למעין פריווילגיה של אנשים בעלי אמצעים . היעדר התגמול הכספי פוגע בייצוג של אוכלוסיות שמצבן הכלכלי חלש בקרב חברי המועצה, וייתכן גם שהוא מביא לייצוג דל יותר של נשים ושל צעירים . 5 . חשש להתעצמות השחיתות אי- תגמול כספי לחברי מועצה עלול להוביל לריבוי של מקרי שחיתות . בהיעדר תגמול כספי ייתכן שתושבים המעוניינים להיות חברי מועצה הם האנשים שמעוניינים לזכות באמצעות השררה ברווח עקיף ובטובות הנאה בדרכים שאינן כשרות . זאת ועוד, אי- תגמול כספי עלול להצמיח אצל חברי המועצה תחושת תסכול משום שהם מרגישים שהם אינם מקבלים את המגיע להם, והדבר עלול לעודד תופעות של שחיתות . השוואה למדינות אחרות מלמדת עד כמה ישראל חריגה בעניין זה . מתוך 39 המדינות שנבחנו, רובן באירופה, לא נמצאה אפילו מדינה אחת שחברי המועצות

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר