תקציר

עמוד:10

דוח מחקר מהמעסיקים הגדלה ממוצעת של שיעור ההפרשות לבני החמישון התחתון — ב- 35 . 0 נקודות אחוז בתרחיש הרגיל וב- 53 . 0 נקודת אחוז בתרחיש הפסימי, ולבני החמישון העליון — ב- 37 . 0 נקודות אחוז בתרחיש הרגיל וב- 57 . 0 נקודת אחוז בתרחיש הפסימי . עם החלת המתווה להעלאת גיל הפרישה יקטן הצורך בהגדלה לבני החמישון התחתון ל- 09 . 0 נקודות אחוז בתרחיש הרגיל ול- 16 . 0 נקודות אחוז בתרחיש הפסימי, ולבני החמישון העליון — ל- 15 . 0 נקודות אחוז בתרחיש הרגיל ול- 19 . 0 נקודות אחוז בתרחיש הפסימי . ההצעות ליישום ברובד הראשון : ( א ) חלוקה שוויונית של קצבאות אזרחים ותיקים ברובד הראשון, גיל מינימום לתחילת המימוש ומקדם דחיית קצבה הוגן אקטוארית ( כיום המקדם נקבע שרירותית ושיעורו הוא % 5 ) . להגברת התעסוקה בקרב אזרחים ותיקים יש לתת אפשרות לקבלת קצבה גם למי שממשיך לעבוד, אגב שמירה על איתנות המערכת . סך הקצבאות שמקבל כל אדם ייקבע לפי תוחלת החיים הממוצעת, ויוגדר הגיל המינימלי שבו ניתן להתחיל לקבל קצבה . סכום הקצבה ייקבע לפי תוחלת החיים החזויה ולפי הריבית השוררת במשק . בדרך זו תתאפשר למבוטחים הבחירה במועד ההתחלה של קבלת הקצבה מבלי שתהיה פגיעה בהוגנות האקטוארית, שמגדילה את האמון במערכת הפנסיה הציבורית, מאחר ששיעור ההיוון, הנקבע על פי התנאים במשק, משפיע על הערך הנוכחי כך שיהיה שווה בכל שנת התחלה ( מקדם דחיית הקצבה ) . ( ב ) אימוץ מתווה להעלאת גיל הפרישה לנשים והצמדה לתוחלת החיים . אנו ממליצים להעלות את גיל הפרישה של נשים ולהצמיד את גיל הפרישה של גברים ונשים לתוחלת החיים . המתווה נחלק לשני צעדים עיקריים : העלאת גיל הפרישה לנשים והשוואתו בטווח הארוך לגיל הפרישה של גברים והצמדת גיל הפרישה לתוחלת החיים לכלל האוכלוסייה . ( ג ) הגדלת סך שיעור ההפרשות והגדלת התקרה להכנסה החייבת . מודל ההפרשות המוצע מגדיל הן את מידת הפרוגרסיביות של ההפרשות והן את ההכנסות של הביטוח הלאומי מגבייה ותורם ליציבותו הפיננסית ( ראו לוח 6 בפרק הראשון ) . יישום מודל ההפרשות לצד המתווה להעלאת גיל הפרישה לנשים ( בד בבד עם הצמדה לתוחלת החיים עבור כלל האוכלוסייה ) ממתן את השינויים הנדרשים אם יינקט צעד אחד בלבד, ולאחר התייצבות התעסוקה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר