תקציר

עמוד:11

11 תקציר לעצמן רב ( מלבד יישובים שלא יידרשו להתאגד כעמותות אלא יקבלו מימון לרב על בסיס הוועד המקומי הקיים ) , בדומה למודל הקיים של תמיכה ברבני קהילות . גם הכסף שייחסך מביטול תפקידם של רבני הערים והרבנים האזוריים יוקצה לתמיכות אלו, וכך יגדל מימון שכרם של רבני הקהילות . ( 4 ) קריטריונים לתמיכה בקהילות — הקריטריונים למימון הרבנים יהיו גמישים וכלליים, בדומה למצב כיום . הקהילות יהיו מחויבות במימון תואם ( מאטצ'ינג ) של % 10 לפחות משכרו של הרב . הקריטריונים ישונו ויאפשרו גם מינוי של קייסים לקהילות באופן רוחבי יותר ולא רק סביב קהילה מצומצמת . תינתן העדפה מתקנת למימון של קייסים ורבנים לעדה האתיופית, בהתאם לעלות התקנים שהוקצו להם בהחלטת הממשלה משנת 2018 . בדומה למודל הקיים, הקהילות הנתמכות יידרשו להתאגד ולהירשם כעמותות מסודרות . ( 5 ) הקהילה תקבע את הקריטריונים לבחירת רב — על פי המודל הקיים של מימון רבני קהילות, הקהילה תבחר את רבניה באופן שהיא תקבע לעצמה ובלא מעורבות ממשלתית, היא תגדיר את תפקיד הרב וחובותיו, וגם משך כהונתו ייקבע בחוזה עימה . לא יהיו הגבלות מצד המדינה על תקופת כהונתו של הרב . יינתן מימון גם לקהילות המבקשות לבחור אישה לתפקיד רב הקהילה, בכפוף לעמידה בתנאי סף סטנדרטיים של שנות לימודים במוסדות תורניים ועמידה בבחינות הסמכה . ( 6 ) דין משמעתי ופיקוח באחריות הקהילה — הרבנים לא יוכפפו לדין משמעתי ולא יהיה פיקוח כלשהו של המדינה והמשרד לשירותי דת על עבודת הרבנים ועל התבטאויותיהם . הפיקוח על הרבנים יהיה באחריות הקהילה הנתמכת בהתאם לחוזה שחתמה עם הרב . הפיקוח של המדינה יהיה על הקהילה בלבד בהתאם לנהלים המקובלים של פיקוח על עמותות נתמכות . בהתאם לכך גבולות חופש הביטוי של רבנים יהיו כמו של כל אזרח במדינה, ולא יחולו עליהם הגבלות ייחודיות על מעורבות פוליטית ומפלגתית . במקרה של רבנים המועסקים או ממומנים על ידי הרשות המקומית ( ראו לעיל המלצה 2 ) הדבר יימסר לשיקול דעתה של הרשות המקומית, אך מוצע שלא להחיל עליהם כללים נוקשים . ( 7 ) רבני קהילות לא-אורתודוקסיות במימון משרד התרבות והספורט — רבנים של קהילות לא-אורתודוקסיות ימשיכו להיות ממומנים על ידי משרד התרבות

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר