מבוא: מושג הזמן — יותר שאלות מתשובות

עמוד:11

11 מ ב ו א : מ ו ו ה מ מ ת ל ש ו ת ר א ל ו ת מ ת ו ב ו ת לריק מחשבתי . אילו העולם היה קופא מעת לעת וממשיך לאחר מכן במהלכו ללא שום שינוי, לא היתה שום משמעות למשך הזמן שעבר בזמן שהעולם קפא . שימו לב שלא ממש הצלחתם להגדיר מהו "זמן" אלא רק תיארתם את החוויה שלכם בזמן ( זרימת אירועים ורקע לשינוי שאתם רואים בעולם ) . הדבר דומה להגדרה של אריה באמצעות המילים "פחד" ו"שאגה", או להגדרה של אדם במילים "אהבה" ו"חיבוק" — זוהי הגדרה המבוססת על ה חוויה שלכם את מושא ההגדרה ולא על ה מהות האמיתית שלו . ואולם גם אם נקבל את התנועה והשינוי כתכונות המתארות את ה"זמן", ניתקל בפרדוקסים אשר יבהירו לנו שמה שאנו מגדירים כמהות הזמן אינו יכול כלל להיות חלק מההגדרה של הזמן . שני המושגים הללו, תנועה ושינוי, כוללים בתוכם מראש את מושג הזמן . "תנועה" היא הימצאות בנקודה מסוימת במרחב בזמן מסוים והימצאות בנקודה אחרת במרחב בנקודת זמן מאוחרת יותר, כלומר אנחנו מגדירים את הזמן באמצעות מושג שמוגדר על ידי הזמן ( "תנועה" ) . "שינוי" הוא הפער במצבו של אובייקט בין נקודת זמן אחת לשנייה — כלומר שוב אנחנו מגדירים את הזמן באמצעות מושג הכולל את מושג הזמן ( "שינוי" ) . אלה הן כמובן הגדרות מעגליות משום שאי-אפשר להגדיר דבר כלשהו באמצעות הדבר עצמו . עלינו אפוא למצוא הגדרה הנוגעת במהות הבסיסית של מושג הזמן מבלי להשתמש במושג הזמן עצמו . אל תיקחו את זה באופן אישי — הבעיה אינה ביכולת הניתוח וההגדרה שלכם . אף אחד מעולם לא הצליח לתת ל"זמן" הגדרה ברורה ומובחנת שאינה שנויה במחלוקת, אף על פי שנעשו ניסיונות רבים כאלו ב- 2,500 השנים האחרונות . זאת אחת הסיבות לכך שיש הטוענים כי הזמן הוא בכלל אשליה ; אם איננו מצליחים להסביר מהו "זמן" אולי הוא פשוט אינו קיים . הדיון במושג הזמן מוביל אותנו שנים רבות אחורה, עוד קודם לאוגוסטינוס הקדוש . הדיון העתיק ביותר המוכר לנו במושג הזמן מגיע ממיתולוגיות עתיקות . דמויות כמו קרונוס היווני, יאנוס הרומי, קאלה ההודי ואיקנגה האפריקאי מופיעות במיתולוגיות שונות שבהן הזמן ממלא תפקיד בתהליך הבריאה . השאלות העולות מסיפורים אלה דנות במושג הזמן באופן מעורפל ומרומז בלבד, ובעיקר בנוגע לבריאת העולם בתוך הזמן או בריאת הזמן עצמו כתוצר של הבריאה .

מטר הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר