הקדמה

עמוד:15

15 הקדמה סמכויות ומשאבים, וכן על ידי מתן גמישות וחופש פעולה לשטח ולאנשי השדה ליזום פתרונות מקומיים המתאימים לצורכי הקהילה שלהם על שלל אפיוניה . אנו סבורים כי מתודולוגיית שינוי שתאמץ את מודל הפעולה המוצע במחקר תטמיע תרבות ארגונית שיש בה חשיבה על כל הרכיבים המשמעותיים להובלת שינוי . רכיבים אלה כוללים תכנון מדויק ואחראי לצד גמישות, שותפות והבנה ששינויים מהותיים ומתמשכים לאורך זמן המשפיעים על מערכת החינוך אינם יכולים להתרחש ללא הזדהות עמוקה של אנשי השדה, מנהלים וצוותי חינוך . כמו כן נדרשים הכשרת כוחות ההוראה ומתן תמיכה פדגוגית תשתיתית וכלכלית ליוזמות מקומיות, שיש בהן פתרונות מדויקים לצרכים המקומיים . המודל המוצע, על המתודולוגיה הגלומה בו ועל התרבות הארגונית שהוא מבקש להנכיח במערכת החינוך, יקל על מקבלי ההחלטות הן בדרג המקצועי והן בדרג הנבחר . הוא יאפשר לבצע הערכת מצב מדויקת ואפקטיבית, לבחון את הנחות היסוד ולנהל מדיניות מושכלת של הובלת שינוי בהתאם לצורך ולנסיבות המשתנות . השינוי ייעשה מתוך הטמעת תהליכי עבודה אפקטיביים, לימוד על ומשגיאות וסטיות מהיעדים המתוכננים ונקיטת פעולה לתקן את השגיאות והסטיות . ניתן להניח שמשבר הקורונה ומשברים אחרים דומים ילוו אותנו בטווח הזמן הקצר והבינוני . שינויי מדיניות שמטרתם התאמת המערכת לצרכים המשתנים בשל שינויים מהירים המאפיינים את העולם ימשיכו להיות מציאות נוכחת . לפיכך, ככל שמקבלי החלטות ינקטו פעולות המבססות תרבות של מקצועיות וקבלת החלטות על סמך מודל מובנה ושיטתי אך גמיש לתכנון מדיניות, כך יגבר הסיכוי להצלחת רפורמות ולשימוש מושכל במשאבים הרבים המושקעים בהן . נדגיש כי איננו רואים במודל המוצע בנייר זה בבחינת ״כזה ראה וקדש״, אלא מסגרת פעולה והמלצות המאפשרות לדרגים המקצועיים להסתייע ולחשוב על הרכיבים והעקרונות הגלומים בשינוי בכל אחד מן השלבים : עיצוב המטרות, עיצוב כלי המדיניות, היישום והמדידה וההערכה . בכל שלב ניתן יהיה לבחור בצורה מושכלת את העקרונות שחשוב לשים עליהם דגש מתוך העקרונות המוצגים במחקר .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר