תקציר

עמוד:12

12 מחקר מדיניות 158 | הובלת שינוי במערכת החינוך ע ק ר ו נ ו ת ל ש ל ב י ה מ ד י ד ה ו ה ה ע ר כ ה 14 . הגדרת מדדים לצורך מעקב אחר ההתקדמות, מתוך מודעות לאתגרי המדידה . 15 . קיום תהליכי למידה כבסיס לתכנון וליישום אפקטיביים . על מנת לבחון את העמדות בשטח לגבי התרומה שיש לעקרונות השונים להובלת מדיניות נערך סקר בקרב מנהלי בתי ספר על-יסודיים, מורים ל- 5 יחידות לימוד במתמטיקה ורכזי מתמטיקה . הסקר בחן את תפיסותיהם לגבי האופן שבו העקרונות שגובשו במודל הישראלי יושמו בתוכנית הלאומית לקידום המתמטיקה, ועד כמה העקרונות תרמו להצלחת התוכנית או פגעו בה . הסקר אישש את מרבית העקרונות של המודל . העקרונות החשובים לפי הנשאלים נגעו ברובם לעבודה המתבצעת בבית הספר, כולל המשאבים המוקצים עבורה, להתאמתה לצרכים בשטח ולמוטיבציית המורים ליישמה . לעומת זאת השותפות עם גורמים מחוץ למערכת החינוך ובפרט הרשויות המקומיות לא נתפסה בעיני אנשי השדה כמשמעותית . ממצא מעניין נוסף קשור למדיניות ארוכת טווח : מרבית המורים והרכזים ציינו כי לא השתתפו ברפורמות ותוכניות דומות בעבר, אף שבפועל התקיימו רפורמות כאלה כשהם היו בתפקיד . מכאן מסתמנת תמונה שלפיה השינויים התדירים המובלים על ידי משרד החינוך יוצרים בלבול בשדה ואינם מחלחלים לתודעה של המורים . לסיום, מוצגת שורה של המלצות אופרטיביות לפעולה לכל אחד משלבי המודל מתוך תקווה שהוא יוכל לשמש כלי עזר לקובעי מדיניות בעת תכנון, יישום והטמעה של שינויי מדיניות .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר