תקציר

עמוד:9

תקציר 9 2 . פרוטוקולים של קבוצות לימוד שפעלו במכון ון ליר בירושלים בשנים 2015 - 2016 ועסקו בהיבטים שונים של תכנון מערכת החינוך בישראל . 3 . פרוטוקולים של פעילות לימודית שנעשתה בהובלת היוזמה למחקר יישומי בחינוך באקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בשנת ,2016 אשר עסקה בהפקת לקחים מרפורמות שנעשו בישראל בתחומי החינוך המדעי . מתוך הפרוטוקולים של שלושת המקורות נשלפו 616 ההיגדים אשר עסקו בעקרונות שתרמו או הפריעו ליישומה של מדיניות חינוך . כל היגד קוטלג תחת מכנה משותף או תמה מרכזית . התמות זוקקו לכדי עקרונות יישומיים שיש לתת עליהם את הדעת בהובלת מדיניות . העקרונות הוצגו במודל המחלק את תהליך המדיניות לכמה שלבים המרכיבים את מעגל המדיניות . המודל הישראלי המודל הישראלי מורכב מארבעה שלבים : 1 . שלב עיצוב המטרות . אילו מטרות יוגדרו ומה סדרי העדיפויות ביניהן ? 2 . שלב עיצוב כלי המדיניות . מהו כלי המדיניות המתאים ביותר להשגת המטרות ? 3 . שלב היישום . מהם הדגשים שיש לשים אליהם לב בשלב ההוצאה לפועל של כלי המדיניות ? 4 . שלב המדידה וההערכה . כיצד תיבחן הצלחת כלי המדיניות בהשגת המטרות ? מובן כי לא ניתן ליישם בכל שינוי את כלל העקרונות, אך בכל תהליך של שינוי מדיניות יש לתת את הדעת לכל העקרונות ולקבל החלטה מודעת אילו מהעקרונות יבואו לידי ביטוי בתהליך השינוי הנדון . להלן יוצגו העקרונות שיש לתת עליהם את הדעת בכל אחד מארבעת השלבים — בתרשים וברשימת פעולות .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר