מבוא

עמוד:10

10 אפרים ברק יש המייחסים את צמיחת הפונדמנטליזם האסלאמי, כמו המודרניזם והליברליזם, למהפכים חברתיים שהתרחשו בארצות האסלאם, כש"המסגרת לתמורה תרבותית עוצבה על ידי מאורעות דרמטיים או מצבור של מאורעות היסטוריים שקטעו את רצף החיים 10 על פי הגישה הזאת, למשל, המודרניזם בהודו עלההחברתיים" . בעקבות מרד הספואים בשנים 1857 - ,1859 ובמצרים הוא החל לנבוט לאחר פלישת הצרפתים ב- 1798 . מרד עוראבי והכיבוש הבריטי של מצרים ( 1881 - 1882 ) הביאו, על פי תיאוריה זו, לידי צמיחת הלאומיות המצרית, בעוד ששלטונו הפאן-אסלאמי העריץ של עבד אל-חמיד השני ( 1876 - 1909 ) עודד את התפתחות הערביות הליברלית בתחומי האימפריה העות'מאנית . בעייתה המרכזית של תיאורית "המאורעות הדרמטיים" היא ההנחה כי תהליכים הם תוצאה של מאורעות, בעוד שייתכן כי ההפך הוא הנכון . באופן מפתיע ומטריד, מתעלמים חוקרי כל הקבוצות האלה מהתפתחות יחסי האסלאם והמערב ב- 200 השנים האחרונות, שנות הקולוניאליזם ונסיגת האסלאם כמערכת פוליטית וחברתית . ההתעלמות הזאת נובעת, לפחות בחלקה, מהתרגום השגוי של המילה "אסתעמאר", שמקורו בשורש ע . מ . ר . בבניין העשירי ( אסתפעל ) מקבל השורש הזה משמעות של פעולת יִישוּב, ו-"מוסתעמרה" היא מושבה או קולוניה . מי שהגה את המילה הערבית החדשה הזאת ( וזה קרה בעידן שקדם להקמת ישראל ולמעורבות האמריקאית במזרח התיכון ) ראה לנגד עיניו את ההשתלטות האירופית במשמעות הישנה שלה : כיבוש פיזי, ניצול כלכלי, וגרוע מכול, דיכוי תרבותי . התרגום של "אסתעמאר" כאימפריאליזם, כמקובל כיום, מדגיש את המדיניות הכוחנית ואת מעורבותן של "אימפריות" בענייני הפנים של מדינות 10 . Mansoor Moaddel, Islamic Modernism, Nationalism, and Fundamentalism ; Episode and Discourse, University of Chicago Press : p . 322 . 2005,

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר