מבוא: אין אדם נכנס לגן עדן אלא דרך פילוסופיה

עמוד:14

14 עידית שקד מהפכה במושגי המחשבה שלנו . כמאתיים שנים מפרידות בין אבן גבירול לאריגנה ; מורשתם התרבותית ואמונתם שונות זו מזו, ועם זאת, רב המשותף ביניהם . שניהם חיו ויצרו בעולם שהעניק מעמד חשוב לחתירה מתמדת להשגת האמת ולשימור חוכמת העבר . מחשבתם של שני ההוגים צמחה מהפילוסופיה היוונית הנאו-פלטונית, שמיזגה תפיסות אפלטוניות עם רעיונות אריסטוטליים . שניהם - אבן גבירול במרחב היהודי-ערבי, ואריגנה במרחב הנוצרי-לטיני - דבקו בגישתם הרציונלית במחיר של התנגשות מתמדת במסורת המקובלת . אבן גבירול, יליד מלגה, גדל והתחנך בעיר סרגוסה . לאחר פרסום כתב היד מקור חיים התערערו יחסיו עם אנשי העיר . בטרם מלאו לו 25 שנים גורש מסרגוסה ונאלץ לנדוד ברחבי ספרד עד שהתיישב בגרנדה, אך לא עבר זמן רב ושוב נאלץ לעזוב . הוא 6 נדד לוולנסיה, ובה הסתיימו חייו הקצרים . מקום קבורתו לא נודע . גינוי וניכור היו גם מנת חלקו של אריגנה . הפילוסוף האירי גונה בידי הכנסייה, חיבורים פרי עטו הושמדו והקריאה בספריו נאסרה . לאחר שעזב את חצר הקיסר נדד לאנגליה . האגדה מספרת כי נרצח 7 שם באכזריות בידי תלמידיו משום "שהכריח אותם לחשוב" . שניהם הואשמו ביהירות אינטלקטואלית ובהכנסת יסודות זרים למסורת . הכתם שדבק בהם לא היה תבונתם אלא מקוריותם . אכן, בתקופה שהעלתה על נס את הרציפות וההמשכיות, נדרשו אנשים שניחנו באומץ לב כדי להסתכן במקוריות . המבוכה והחשדנות מוסיפים ללוות את הספרים מקור חיים ו על חלוקת הטבע עד ימינו . שני הספרים מתנודדים תדיר בין זהויות 6 . מסופר שנקבר תחת תאנה, ומפאת כוח היצירה הפורה של המשורר, חנטה התאנה פגיה קודם זמנה . 7 . מסופר שאבן המצבה שעל קברו זהרה מדי ערב . ראו Bernard McGinn, The Foundations Of Mysticism, New York : Crossroad, 1992

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר