מבוא: אין אדם נכנס לגן עדן אלא דרך פילוסופיה

עמוד:13

13 דיאלוג עם אלוהים כללי השיח, ובסופו של דבר, את השינויים שחלו במחשבה בימי 5 כך נפרצו קווי התיחום בעודם מתגבשים . תהליכים אלו, הביניים . של גיבוש זהות עצמאית ומובחנת מריבוי של מסורות ידע ומסורות של התגלות, היו לגורם מפרה ביותר במחשבה האינטלקטואלית של התקופה, והם שעושים את ימי הביניים המוקדמים לתקופה מרתקת ורבת חשיבות . עד עתה, טרם הושלמה חשיפת עושרה האינטלקטואלי של תקופת ימי הביניים המוקדמים . בכוונתי לבחון ביטויים שונים של יחסי הגומלין בין תאוריות מדעיות לתפיסות ומושגים פילוסופיים ולמסורות דתיות שונות בשלב מוקדם יחסית - שלטענתי, הוא שלב מכריע - של התפתחות המחשבה בימי הביניים . הספרים מקור חיים ו על חלוקת הטבע דנים בבעיות הנצחיות של המטפיזיקה : טבעם של הקיום, של הידיעה ושל האמת . אבן גבירול ואריגנה ביקשו לתאר את הסדר העומד ביסוד הדברים באמצעות לוגיקה והיגיון . חקירתם הפילוסופית משמשת נקודת פתיחה לתהיות על מהות האל, תנאי ידיעתו ומשמעות הידיעה האנושית . אצל אבן גבירול הידיעה האנושית מוגשת במעטפת קיומית - אני יודע, משמע אני קיים ; ואילו עבור אריגנה, הידיעה האנושית מקבלת משמעות יוצרת, בוראת - אני יודע, משמע אני בורא . אבן גבירול ואריגנה נטלו חלק בתהליכים במרחב התרבותי- אינטלקטואלי באירופה של ראשית ימי הביניים, שהביאו לעיצובה של היררכיה בין אמונה לידיעה . עמדותיהם התקבלו בהסתייגות ובביקורת, ואולם קולם המשיך להדהד זמן רב אחרי שנדמו קולות המבקרים . אבן גבירול ואריגנה היו אנשי ימי הביניים, אבל הדרך שבחרו בה והחיבור שיצרו בין תנאים לוגיים מחמירים למיסטיקה עתידים לחזור בתנופה בתקופות מאוחרות יותר בהיסטוריה ולחולל 5 . אריגנה עצמו קנה את פרסומו ומעמדו בתור מתרגם מיוונית ללטינית .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר