מבוא

עמוד:3

מסכת אבות 3 מ ב ו א ספרות החכמה וספרות דרך ארץ שונות מיתר ספרות האגדה בכך שאין בהן הסתמכות מלאה על פסוקי התורה . המדרש מוצג כאילו הוא פרשנות לתורה, ואילו בספרות החכמה והמוסר התלות בפסוקים פחותה . במסכת אבות כפי שהיא לפנינו יש הסתמכות על פסוקים, אך ברוב המקרים הפסוקים חסרים בעדי הנוסח הקדומים, כמפורט בטבלה . הפסוקים במסכת אבות הסתמכות על הפסוקבעיות בציטוט פ"ג מי"ד ( פעמיים ) פ"ג מ"ח פ"ג מ"ו החלפת פסוק בין שני רעיונות פ"ג מ"ו "שנאמר" מתחלף ולא הובן פ"ג מ"ב ( פעמיים ) פ"ב מי"ג ( שילוב ) פ"ד מ"א הפסוק עיקרפ"א מי"ח נמצא בקטעי גניזהפ"ג מי"ז ( פעמיים ) לאור הממצא יש מקום לפקפק האם במשניות שמופיע בהן פסוק, הפסוק אכן מקורי . ייתכן שהוא נוסף בתקופה קדומה, ולמצב שבו נעדרו הפסוקים לא נותרו עדויות . היעדר הפסוקים בולט בפרק ה שכולו אגדה . בקטעים המקבילים באבות דרבי נתן יש פסוקים לרוב, ואלו מוכיחים את הטיעונים שבמשנה . תוספת 10 הפרשנים מסכת אבות זכתה למאות פירושים, חלק מהם עדיין בכתבי יד . גם בעת המודרנית זכתה המסכת למהדורה מדעית 11 ולכמה מבואות 12 או קובצי הערות 13 . הפירושים היחידים שנכתבו הם הפירושים שנכתבו במסגרת כל התלמוד ( קהתי ואלבק ) . לעומת זאת בימי הביניים לא רק שהפירושים הרגילים לש"ס עסקו במסכת ( רמב"ם, תיו"ט, בית הבחירה למאירי, מלאכת שלמה ואחרים ) , אלא שנוספו פירושים ייעודיים למסכת, כגון אלו של רבנו יונה, הרשב"ץ ( רבי שמשון מדוראן ) , אברבנאל ורבים רבים אחרים . במסגרת הלימוד עברנו על פרשנים רבים, פרשני פשט ופרשני דרש ( הגבול ביניהם מטושטש ) . מעט מהם רשמנו בביבליוגרפיה, ותורתם של רבים משוקעת . הרבה מהפירושים חוזרים אצל המחברים השונים, ואם היינו מקפידים על הכלל של "האומר דבר בשם אומרו" אולי היינו מביאים לעולם גאולה, אך משעממים את הקוראים . נקטנו אפוא בדרך ביניים וציינו לחלק קטן מאלו שתורתם היוותה לנו מקור השראה . 10 על השאלה עמד כבר מלמד, נוסח ומשקל, אלא שלרשותנו אוצר גדול יותר של עדי נוסח בזכותו של שרביט, אבות . 11 שרביט, אבות . 12 דינור, אבות ; טרופר, אבות ; שנאן, אבות . 13 ראו למשל מלמד, עיונים ; שרביט, אבות ; שביב, אבות .

ספראי, זאב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר