הצגת הנושא

עמוד:14

14 רש״י והפולמוס היהודי-הנוצרי היהודית, וכי היהדות ההיסטורית תיעלם ובניה יסגלו לעצמם את האמונה הנוצרית . בהדרגה לבש הפולמוס אופי חריף יותר . כאשר הכנסייה הנוצרית התאכזבה מחוסר נכונותם של היהודים להתנצר, היא הגבירה את תעמולתה ואת ההסתה כנגד היהודים . פולמוס זה ממשיך להתקיים למעשה עד ימינו אלה, אף שאופיו נשתנה . הלחץ הדתי, הרעיוני, החברתי והכלכלי על היהודים בדרכים שונות החל כבר בתקופות קדומות : הנוצרים והיהודים מתווכחים על הבנתו של טקסט מקודש משותף . . . הנצרות מערערת על דרך הבנתה של היהדות את התורה . לטענתה, היהדות טועה בכך שהיא מבינה את התורה כמות שהיא ומקיימת את מצוותיה כמות שהן . המפרשים הנוצרים טוענים, כי . . . את התורה יש לקרוא, לפי דרכה של הנצרות, לאחור, כלומר מנקודת התצפית שמעניקה לקורא ידיעתו את המאורעות שבאו אחר כך, מרגע התגלותו של ישו לבני האדם . . . הברית הישנה, המקרא, היא מעין צללית . . . סקיצה של הדברים העתידים להופיע בברית החדשה בבירור 3 ובאור מלא . אחת ההחלטות שהחמירה את הניגודים בין היהדות לנצרות היתה שאלת קיום המצוות הנזכרות בתורה . פאולוס קבע שהתגלות ישו כיפרה על חטאיהם ופגמיהם של המאמינים הנוצרים ואין יותר צורך בקיום המצוות . היתה לו השפעה גדולה וקביעתו השתלבה היטב במגמתו . על-פי תפיסתו, הופעת ישו ובשורותיו עשו מצוות אלה 4 למיותרות ואף למזיקות . פאולוס ניצל את התפיסה הקדומה של הנצרות שיש ניגוד בין הבשר ובין הרוח, וייחס את מצוות התורה לתחום הבשר, ולעומתה את האמונה בישו לתחום הרוח . לדעתו, לא ישו ההיסטורי שהיה יהודי הוא העיקר, אלא כריסטוס, שכיפר במותו על חטאי המאמינים . למעשה, פאולוס היה גורם חשוב ועיקרי בהפרדת הנצרות מן היהדות ובהפיכתה לדת של רבות מאומות העולם . ככל שנותקו הקשרים בין המצוות המעשיות שבתורה ובין חובותיו של הנוצרי, כן גדלה התפשטותה של הנצרות . קביעות אלה לא זו בלבד שהרחיקו את הנוצרים מקיום המצוות, אלא אף יצרו רתיעה רגשית מאורח החיים הדתי של היהודים : ביטול מצוות התורה ופנייה לאומות העולם הן שתי המגמות העיקריות שגרמו להפרדת הנצרות מגופה של היהדות, ובשני עניינים אלה שונה מן הנצרות כת מדבר יהודה שנשארה כת בקרב היהדות . . . יהודי המתבונן בהתהוות הנצרות ובתולדותיה בתחילתה, מן ההכרח שיראה אותה כהולכת ומתרחקת מגופה של 3 לימור, בין יהודים לנוצרים, עמ׳ 16 . 4 על ההתלבטויות והספיקות בנושא זה ראו למשל מעשי השליחים טו .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר