הקדמה

עמוד:11

הקדמה | 11 מאיר, ובייחוד על הערכתו כי לאמונתו ולטענתו של פרל שספריו האנטי-חסידיים זכו להשפעה רבה על קוראים רבים, לא הייתה אחיזה במציאות . על התחבולות הספרותיות שמערערות על קיומו של קו הגבול הדיכוטומי בין המחנות ניתן לעמוד באמצעות בחינה פילוסופית של היחסים בין הנאורות האוניוורסלית, הרציונליסטית, לבין האי-רציונליות של הפרטיקולריזם . את ההבדל ביניהם ניתן לאפיין באמצעות מה שכינה מישל פוקו ׳הסחטנות של הנאורות׳, כלומר נאורות שקיומה כרוך בכוונתה לספק את תשוקותיה של הנאורות הרציונליסטית . בניגוד לתיאור סכמטי של הקיטוב בין הנאורות הרציונלית לבין הפרטיקולריזם האי-רציונלי, מצביע פוקו על העובדה שהרציונליזם של הנאורות כפוף למכלול של אירועים פוליטיים, כלכליים, חברתיים, מוסדיים ותרבותיים . את ערעורו של פוקו על הדיכוטומיה האמורה להתקיים בין תבונה אוניוורסלית וא-היסטורית לבין פרטיקולריזם היסטורי, ניתן למצוא בהתייחסותו לטקסט על הנאורות מאת עמנואל קאנט . בטקסט זה של קאנט מצא פוקו שהרציונליזם הביקורתי, הא-היסטורי, של הנאורות, מתקיים כחלק בלתי נפרד מן האקטואליות ההיסטורית שלה . בעקבות פוקו, ניתן לנסות ולקרוא את העימות הקיצוני המתקיים בין החסידות להשכלה כהתנגשות פוליטית בין שני מחנות ניצים, שבסופו של דבר, ובדרכים עקיפות, גם פועלים יחדיו . לאור זאת ניתן לקבוע כי עצם קיומה של תבנית פוליטית זאת, כמעצבת את המערכת המורכבת של היחסים בין ההשכלה לחסידות, יכול להבהיר את העובדה שהעימות הספרותי והפוליטי בין ההשכלה לבין החסידות איננו עימות בינרי, המתקיים לכאורה בין הרציונלי האוניוורסלי לבין הפרטיקולרי והנבדל . עמידה על מורכבותה של מערכת היחסים הספרותיים שהתקיימה בפועל בין ההשכלה לבין החסידות כרוכה בערעורה של הדיכוטומיה המתקיימת ביניהן . דוגמה אופיינית לכך ניתן למצוא ב׳חסידות וחכמה׳, הסָטירה פרי עטו של יצחק ארטר, אשר תידון בהרחבה בפרק השלישי של ספר זה . כדי להתחקות אחר הדרך שבאמצעותה פורעת הסָטירה של ארטר את קו הגבול, שמתקיים לכאורה בין החסידות לבין ההשכלה, יש לבחון את תבניתה הפוליטית . מאיר, ,2013 עמ' 2 . מישל פוקו, ׳הנאורות מהי ? ׳ בתוך : עזמי בשארה ( עורך ) , הנאורות – פרויקט שלא נשלם, שש מסות על נאורות ועל מודרניזם , הוצאת הקיבוץ המאוחד, ,1997 עמ׳ 97 - 98 . על חוסר הסטביליות והפסימיות הדקדנטית, הלא-טרנסצנדנטית של האלגוריה ראו Amir Banbaji, ‘The Broken Promise of Transcendence : ANew Reading of the Haskalah Allegory’, Prooftexts 31 ( 3 ) ( Fall 2011 ) , pp . 143 - 180 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר