מבוא

עמוד:13

13 מבוא הילד במרכז התמונה הוא שש או שבע . שלושת האחרים ודאי בשנות העשרה לחייהם . הנערה חשופת השד משמאל תומכת בידהּ החבולה והחבושה . יש לשער כי אין זה מקרי שהנערה ניצבת אל מול עדשת המצלמה באופן שמחלל את כבודה ואת צניעותה . ייתכן כי הצלם ביקש לרמוז שהיא נאנסה בזמן הפוגרום, כמו נשים יהודיות רבות באוקראינה בתקופת מלחמת האזרחים . 1 אין לדעת אם הארבעה היו קרובי משפחה, אך לבטח הכירו זה את זה . אין לדעת מי סייע להם ומה עלה בגורלם . האם היגרו לארצות הברית או לארץ ישראל ? האם נשארו באוקראינה ולימים נספו בשואה או ניצלו ? איננו יודעים פרטים נוספים על התמונה ועל המצולמים, אך אנו יודעים מה התרחש בחודורקוב בזמן הפוגרום . גיסי ההגנה אמנם התאספו ויתגרו מלחמה עם הכנופיה, אך עד מהרה נוכחו שלא יוכלו עמוד . אחדים נפלו במלחמה . הנשארים ברחו בדרך העולה אל התחנה פופילנה, הרחוקה מחודורקוב עשרים פרסא . אך הסיקרים דלקו אחריהם עד מרחק עשרים פרסא מהעיר והרגו את הבורחים בלי חמלה . כל הדרך הייתה מרופדה בהרוגים . כאשר עשו הרוצחים כלה בגיסי ההגנה שבו העירה והתחילו להשמיד את היהודים שנמצאו בעיר . המיתו אותם במיתות משונות : הרגו, טבחו, השליכו את קרבנותיהם אל נהר אירפען, דנו אותם בשריפה, רצחו אנשים ונשים זקנים ונערים, גם עוללים ויונקי שדים . לא ידעו רחם . את קרבנותיהם הרגו כמעט רק בנשק קר . רק על אלה שהושלכו אל הנהר ירו, כדי לגמור את מיתתם . את הבתים ושאר הבנינים שלחו באש . אל אֻרוָתו של מאיר ריבאק הביאו כשלשים איש, סגרו את הדלתות ואת האֻרוה שלחו באש . כל הנמצאים באֻרוה נשרפו . לא ניצל אף אחד . אחר השחיטה נשלחו אכרים עם עגלות לאסוף את ההרוגים המתגוללים בשדות ועל הדרכים, כדי שלא יעפשו את האויר . במשך ארבעה ימים הביאו האכרים חמרים-חמרים הרוגים אל בית הקברות בחודורקוב וקברו אותם בקברות אחרים . מאה ועשרים הרוגים בקבר אחד . אך לא עלה בידם לאסוף את כל ההרוגים . עוד נשארו הרבה מתגוללים בשדות ודרכים והיו לברות לכלבים ולחיות . גם אחר כך מצאו האכרים כל פעם הרבה הרוגים בגנים ובשדות והביאו אותם העירה לקבורה . מספר הנרצחים היה עד אלפים נפש . 2 1 פרעות ביהודי חודורקוב, אוסף התצלומים של הספרייה הלאומית, 5490 TMA . את האלבום תרם לספרייה הלאומית בשנת 1936 אהרן בז'ז'ינסקי בשמו של שלום שווארצבארד . שווארצבארד התנקש בשנת 1927 בחייו של הלאומן האוקראיני סמיון פטליורה, שהיה אחד האחראים לטבח ביהדות אוקראינה . 2 אליעזר דוד רוזנטל, מגלת הטבח : חמר לדברי ימי הפרעות והטבח ביהודים באוקראינה, ברוסיה הגדולה וברוסיה הלבנה , כרך שלישי ( ח - ט ) , חבורה, ירושלים תרצ"א, עמ' 15 - 16 .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר