פרק שלישי

עמוד:14

14 פרק ג משנה א . ורומולוסרומוסאתניקההיא הזאבה הרומית המאחת . אפשרויותמספרבוחןעצמופרידהיים פסלים והיהבאלפי . מיתוס זה הונצחרומאודפרק חשוב במיתולוגיה של ייסהמשקפתסצנהזו מתארשהבבלימשוםזאתפוסלהואנפוץ ביותר בעיקר במערב האימפריה, אך גם במזרחה . הואמדועברורלאזובפרשההבבלישלהכלליאי הדיוק נוכחולא דמות זאבה . לאישהדמות אחרותמניקותדמויות . אישהשזונאמרולאמניקהדמותנאמרבתוספתא . האפשרותאתפוסל ניסה המניקה את דיוניסוס . ניסה הוא שמה המלא של העירכגון . הרומיתבמיתולוגיהמופיעות 13 סקיתופוליסצורהניסה סקיתופוליס, ואף התלמוד מזכיר את נאוסה ( אך לא את ה פולחן ) . "א ) קשור בו . מ "ב פ'תרפות' ( לעיל והמונח, בארץנפוץהיהנאוסה שלאשתוהיאאיסיסהמצריתבמיתולוגיה . המקובלכל זאת אנו מציעים לחזור להסבר עם איסיסוממילא . מחדשוהנולדהמתפרעהאתגםומייצגהמוותאלהואאוסירים . אוסירים בעולם היווני רומי ולאחר הספירה הוא כברהתפשטהמצריהפולחן . הלידהאתמייצגתאשתו . סראפיס גם הוא אל מצרי שפולחנו התפשטבאופיוגלובליוהפךמצריאיבד הרבה ממקורו ה 14 , אוסוריסאתמזכירהמסורתיים סוריהאליאתהמתארלוקיאנוסבמזרח . אך לא את איזיס והיוהמצריתיסבעיר בבל כמוקדש לאוסירן וסרפיס . מסיפורו מתברר שהיו שפרשו את הפולח 15 . הסורילאדוניסכמוקדששפירשוהו כמובןבכלל סרפיס זוהה עם אבי האלים הוא אוסיריס, ו . האליםראש, אפולוןעםגםזוההההלניסטיתבתרבות פגאני אחד, מאוחד . או על מיתולוגיה פגאניתפולחןשהדגשנו במבוא אין לדבר על כפי רומית . לכל אזור ועיר היה עולם אלים משלו . והדמיון בשמות האלים רק מבלבל הלניסטית או ואיננו סממן של אחדות . 16 , אוסירים וסרפים מופיעים כקבוצה אחת, ברומא ובספרות הפגאנית . איזיסמקוםמכל ברומא 17 נבנה למשל מקדש המוקדש לאיזיס וסרפים יחדיו ולכן טבעי לפרש שגם משנתנו מדברת על 13 " [ שלחביעיןעשרהושבעמאתןרביושיער,נאוסאדמןדקונדיסמודיאלרביבוניוסשיגרבבלי עירובין פג ע"א : " . 47ביצים ] ; פליניוס, היסטוריה של הטבע כרך ה עמ' 712בוניוס לרבי מודיא של קונדיס מן נאוסה, ושיער רבי 14 . לוקיאנוס מתאר את הפולחנות המזרחיים בלבוש ההלניסטי של המאה השנייה 74לוקיאנוס, אלי סוריה, עמ' לספירה בערך . באופן טבעי הוא התמקד בפולחנות שנהגו באזור זה ובאלו שבעיניו כאיש התרבות ההלניסטית הגלובלית, היו בעלי אופי ייחודי . 15 פסל מסוים והיו פרשנויות מיתולוגיות שונות, לאיזה אל הם בדיוק עבדו . הווה אומר שהנוכרים המקומיים עבדו הפרשנויות השונות רווחו בתקופה שבה עבדו את האל בפועל, וכנראה לעובדי האלילים ההסבר המיתולוגי היה משני לדמות הממשית לה פלחו . 16 פר קלאסי המתאר את העולם הרומי . בחרנו בכוונה ס 460 - 45 ; 793 ; 629 - 826רוס ואחרים, אנציקלופדיה, עמ' ולא תופעות מקומיות . דוגמה טובה לדברינו הוא חיבורו של פלוטארך על איזיס ואוסירים, שבו הוא מדבר ארוכות על קשריהם עם סראפיס . 17 . 562בראד ואחרים, דת רומי כ"א, עמ'

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר