פרק שלישי

עמוד:12

12 פרק ג משנה א " ( פ"ה ה"א ) . וסרפסמניקןדמות"ואףהאלילייםהאטריביוטיםלרשימתתוספתבתוספתא , מוסיףיהודהרבי, דתניא : "נפרדותדמויותשתישאלוהביןהבבלייד וינה מניקה וסרפס" ובכתב שםעל - אפיססר . כולוהעולםכלשמניקהחוהשםעל - מניקה, אפיסוסרמניקהדמותאף "מניקהוקאבןדנקטאוהיא, כיילוקאגריואדנקיטוהוא . כולוהעולםכלאתומפיסשסריוסף שמחזיקה בן ומניקה ) . חוקרים עסקו במשפטוהוא שמחזיק 'גריוא' ( גרב ) ומודד והיא – ( מג ע"א , לפנינו פירוש 'יהודאי' למעשה . הנוכריהעולםזה, ומפתיע שקראו בו רק את מה שהכירו מ 9 המסביר תמונה אלילית על רקע יהודי . גדימאוחר וא 10 . תהוא כלי למדידת קרקעו, להוציא צליל השם . גריואליוסףקשרלוואיןמצריאלהואסראפיס ( לפי התורה ) , אךמצריםארץבכלהנחלותאתמחדשחילקהואשכןאת יוסף ניתן לצייר כך, לא את סראפיס . למעשה, לפנינו שתי סצנות אליליות ידועות או סצנה אחת . ביותרמפורסמתתמונההיאהמניקההאישה . הפוריותאלהוא, סראפיסהאלכמובןהואסרפס בעולם האלילינפוצהתמונהזואכןהמזוהה עם סראפיס . הורוסאתהמניקהאיסיסשל 11 שלכך מתכוון התלמוד . יםסבורהחוקריםרובההלניסטי והרומי, ו פרידהיים חולק על כך משום 12 . נפוץהיהלאאיסיספולחןישראלשבארץ היא שתיאורי חז"ל הנחת הבסיס של פרידהיים משקפים את המקובל בארץ ישראל . במבוא העמדנו הנחה זו במבחן ולא ברור לנו שהתשובה מכריעינולכך חיובית . לפיכך הטיעון הבסיסי של פרידהיים נגד הזיהוי המקובל איננו נראה בעינ . ) 27 ( איור שלה . אמנם נכון סלפנתגלהבאשקלוןלמשלכך, עבודת איסיס הייתה מוכרת בארץ . ועודזאת שהאלה במקורה מצרית, ובאשקלון הרומית הייתה השפעה מצרית, אך אין זה משנה את הטענה שתושבי הארץ הכירו את הפסל . 9 נעשו נסיונות למצוא מקבילות בין גבורי התנ"ך לאלים היוונים או הרומיים . במחקר וגם במסורות נוצריות לדעתנו כל הנסיונות הללו מיותרים, ואינם יוצרים מערך מסודר . באגרת ירמיהו, שבספרים החיצוניים רשימה ) . 14 - 31קצרה אחרת של אטריביוטים : שרביט, חרב וגרזן ( משפטים 10 תשובות הגאונים הרכבי מז : . המדהקנהבידושישכאדםסרפסצורתכיפירושו"בידהגריואדנקיטוהוא" " . המילה גריוא ארמית ומשמה כלי ולנהגוהעולםאתלחלקהמדהקנהבידושישכאדםסרפסצורתכיפירושו" מדידה של נוזלים אך גם מידה של קרקעות . ראו למשל בבא קמא צד ע"ב . 11 . 152ליברמן, יוונים ויוונות, עמ' 12 . 149 - 041פרידהיים, עבודת אלילים, עמ'

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר