פרק שלישי

עמוד:7

עבודה זרה 7 הופיעואליםצלמי . ציבוריאופרטי, הרומיתבתקופהדמות היו קישוט קבוע בכל מבנה צלמי 6 ( אנדרטותצלמיםטיפוסימספרהיולמעשה . דברלכלאנושיתכדמותקרובותלעיתים ) . במקוםשנקברהנפטר, פוליטית, לאומיתאישיותאוהביתבעל, פרטיאדםשלצלם . א . באלווכיוצא לתוארהועלהלעיתיםהרומיבעולםאך,אנושבןלדעתנושהואהקיסרשלצלם . ב , כמחווה, שהיא גםקורבנותלו הקריבולפני שהפך לאל עוד . בפועל אלשלפורמאלי כצלםנראההואבפועלפוליטית ( הצהרת נאמנות ) אך גם לבקשת חסד מכוחו השמימי . . השלישימהסוגאלילי טיפוסיים כגון הרקולס עם האלה, נפטון עם וסממניםמשלוצורה, ויש לכל אל אלפסל . ג שלש הקלשון, הרמס עם כבש על כתפיו ועוד . , כולההסצנההרכבלפיכאלאותומזהיםאנו, נכבדאדםכסתםהמתואראלפסל . ד שלבעיההיאאדםסתםאואלהואאםההחלטה . הפרשנותעללחלוקאפשרולעתים ( שלנו ) . פרשנות כמובן סוגים נוספים של פסלים ולא באנו לפרט את סוגי העבודה הזרה, אלא להסביר משנה . היו ) אסור . בדוחק ניתן גם להסביר שלדעת נדיר ( ולו לפולחןהמשמשצלםשרקשל רבי מאיר טענתו 7 משמש פעם בשנה לפולחן . רבי מאיר כל צלם, גם של אדם פרטי, מן הסתם הוא מניח שאם פסלשרקטועניםחכמים . השנהביוםלפניוהצלם הוא פרטי הרי הוא צלמו של נפטר שזובחים הואעימםראה ) שאדם הנארכיטיפיםסממנים ( כמהומוניםנאסרשברשימההשלישימהסוג ( או אולי ) אל . בוודאי הסמליםאתמסביריםהתלמודיםשניהמרכיבים שמונה המשנה הם מקל, צפור, וכדור . שלושת עשוישהעולםכדור . העמיםלחילידיכקןותמצאציפור . העולםאתבורודהשהיהמקל"הללו הבבלימסבירהציפוראת"א ) עמבבבליוכעינו"ג ; עמב, למשנתנוזרהעבודהירושלמי" ( ככדור "א ) . עמ, בבלי" ( כצפורכולוהעולםכלתחתעצמואתשתופש, צפור"אלאפסוקבעזרתלא למדי מאפיינת בעיקר דמויות קיסרים . דמות אלילית נפוצה המלךשרביטאפואהואמקל אולואחת התמונות הרגילות היא אפואשר לכדור ) . 23 ( איור המופיעים עם מקל קצר או ארוך . סוסים ( רגילים או מכונפים ) ובידו מקלהעגלה הרתומה לארבערוכב עלמקבילו היווני זאוס ) 6 המילה באה מהמילה ביוונית אנדרוס שמשמעה גבר . 7 יגים מפרשנות זו משום שלהערכתנו, ובהכירנו את העולם הפגאני, היו גם צלמים לנוי, ובוודאי תמונותאנו מסתי חד מימדיות . אבל ייתכן שרבי מאיר החמיר למרות שידע שהתיאור שלו מוקצן .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר