פרק שלישי

עמוד:6

6 פרק ג משנה א אליליים ( מקל צפור וכיוצא באלו ) , ובלבד שהםליד ) פסלים שאין בהם חפציםורליהנות ( או לעב פסלי מלכים או על פתח העיר, שמיקומם, ליד השער, מוכיח שברור שאינם משמשים לפולחן . הבחנהבין צלם רגיל לאנדרטי ( צלם אדם ) של מלכים היא בבלית . האם היא משקפת ההבחנה ובל היה שלאחר מותו הקיסרשגם חכמי ארץ ישראל היו מודעים לה ? באימפריה הרומית מק הועלה לדרגת אל, הוקמו לו מקדשים והוקרבו קורבנות כדי שימשיך להגן על האימפריה 'נענו' הםכלומר . בחייהםעודכאליםולהשפיע מחסדו . קיסרים 'מוטי אגו' הכריזו על עצמם שלמרותלהניחישזאתעם . כזהמינויעצמםעללקבלהאזרחיםשלהמתוזמנותלבקשות כמתנהגיםמתואריםהאלים . ודםבשרשהקיסרידעורומאבניכלאלילית - הדתיתהרטוריקה הואשאללכלהיהברורבאינטואיציהאך, אלוהיותיכולותכבעליאדםובני, אנושיתהתנהגות עולם ( או חלק ממנו ) ואדם הוא יצור ויילוד וגם בר מיתה . אם כן ניתן להבין מערכתבורא, אל משמעותלא . משמעותלהאיןזוהבחנהכזאת יש תפקיד מרכזי, אך גם נבין אם הבחנהלשבה , לא משמעות דקלרטיבית, ולא משמעות הלכתית . קסיתט . מותריןה "ד - כרכיםבשלאבל, כפריםבשלמחלוקת : רבהאמר . 1"א ) : "ע ( מא הבבלימוסיףעוד ודאידכפרים ? להוקעבדילנוידאמרלמאןאיכאמיודכפרים . להועבדילנוי ? טעמאמאי בשלאבל, כרכיםבשלמחלוקת : רבהאמר,אתמרהכיאתמראיאלא ! להועבדילמיפלחינהו מהותית שאיננה במשנה בין צלמים לפולחן לבין צלמיםהבחנהנינו" . לפאסוריםה"ד - כפרים ובעריםלנויהפסליםבכפריםהאםמחלוקתעצמובבבלי . מהותיתהיאכזאתהבחנהלנוי . בכלהרומית באימפריהמבחינה ריאלית . תמוהותבעינינונראותהדעותשתי . ההיפךאולפולחן לעירכפרביןרבאשלהבחנתולפולחן, וגם פסלים לנוי . דומה שפסליםגםהיו ואתראתר ם לנוי . ואין , משום שבכפרים אין סתם פסלילפולחןמשמשפסלכל ( בבבל ) שבכפרמכךנובעת גם פסלים רבים, כך שכל פסל נעבד פעם בשנה . ואילו בערים כל פסל אפשר שפעם מישהו עבד אותו, ולכן נאסר . במפורש . ברם, ניתן להסיקבמשנהאיננהלפולחןופסללנויפסלביןההבחנהעצםפניםכלעל זוהבחנה, ועסקנו בכך במבוא . זוהבחנהמתבססים על הםמדברי רבי מאיר ומדברי חכמים ש מאפשרת להשתחרר מהרבה איסורי עבודה זרה, ול'תרגם' את המעשים לבעלי משמעות חילונית 5 בדרכוכאןמהלךהבבליולא דתית . התפישהםפנישאולי מתאימה למציאות הבבלית, ועל כל הבבלית יוצרת הקלה מעשית גדולה באיסורי עבודה זרה . 5 כריתות ג ע"א ; כתובות לג ע"ב ( ראו פירוש הריטב"א, ראו במבוא וראו שבת עב ע"ב ; סנהדרין סא ע"ב שם ) . נימוקי יוסף לסנהדרין יח ע"א

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר