פרק שלישי

עמוד:5

עבודה זרה 5 לא ייתכן שהכוונה לפסלושובהבינו כך, אלא הבינו שהצלמים נעבדים במקום אחר ( ברומא ) . פלוני אלמוני שהוצב ברחוב או בביתו . הפרטי של . מצמצםמעטוההמשך", אסוריםהצלמיםכלכן הפתיחה של רבי מאיר מרחיבה "אם . קשה ) ופולחן ( נוי השנייםביןהבחנה, בעייתית שכן השהסברנוהכפי, מאיררבישמציעההלכה ניצבוהוא, מזבחאו, מנחותשולחןנראהכזהצלםליד . לפולחןבעיקרומשמשצלםמתיברור , גם צלם המשמש לקישוט ייתכן שיציבו לידו מנחה פרטית . אם כן בפועל ברם . ציבוריבמקום קשה, אבל זו דעתו של רבי מאיר . ולא באנו כמובן לבקרה אלא להצביע על כך שבפועל הבחנהה ניגוד לחכמים . . אמנם רבי מאיר מרחיב את האיסור על 'כל הצלמים' ( בהקלהגםכוללתהיא [ להלן ] המצמצים את מספר הפסלים האסורים . אך עם זאת גם הוא מגביל את האיסור רק לצלמים 'פעילים' ובכך מוציא מהאיסור צלמים שניצבו בבתים, ברחובות, בככרות ובתיאטראות, לקישוטו, הםאלהכל – כד ורא וצ י פ ורא ומ ק לל וש י שכ לאל אא ס ורא ינ ואו מ ר י םו ח כמ ים מאוד, שכןמקילהתפישהזו . אליליםלעבודתמשמשאלאלקישוטאיננושהפסללכךליםסמ . להלן נחזור לטיעוני שני הצדדיםזרהלעבודהכליהואבמהותושהפסללטעוןיותר פשוט . שמאחוריהםולתפישה כוונתמהברורלא . מדינהפתחעלבצלמיםאו' מלכיםשל'אנדרטי בשמדוברמסבירהבבלי משניאחדבהםיש ( שכאלהפסליםשרק, מאיררבידברישלצמצוםלפנינוהאם . ההמימר 3 ? אסורים ) הללוהתנאים קשה להניח שרבי מאיר צמצם את דבריו ולא החילם על סתם פסל היו פסלים אליליים ממש במקדשים לא רק בכניסה לעיר ולאבוודאיאלילי לאל זה או אחר . 4 . חכמיםשלההיתראתלצמצם, הללוהמשפטיםמטרתואולירק של מלכים . חכמים מתירים 3 ם ( ריטב"א למשל ) . בין . וכן פירש רש"י על אתר, ובעקבותיו רבים אחרי 362 - 433כך בלידשטיין, עבודה זרה, עמ' המפרשים דיון טקסטואלי האם אלו שתי דעות שונות או משלימות זו את זו, ראו ריטב"א על אתר, ר"ן על הריף ועוד . 4 דאגבמאיררביקאסרובההואירש הקונטרספדיבור המתחיל "אנדרטי" : ב"עמדףזרהעבודהכך תוספות רביאסרלאצלמיםבשאראבל . משמעטפידחשיבימדינהפתחעלבעומדיןנמיומפרש . להופלחיחביבותייהו בשוקמשמע'מצא' ולשון . אסוריןאלוהרירגלתבניתאוידתבניתמצא ) ע"אמאדףלקמן ( תנןדהאוקשה . מאיר עובדיןששםשלהןבימוסעלירש הקונטרס 'ופ . בסיסןעלבעומדיםלקמןשמואללהדמוקילמאיואפילו . בשדהאו שלאוניכרים, לבדןלעמודויכולין,רחבמושבביתלהםשישאלא . כןמשמעלא' מצא'דלשוןנהיראלא' . אותם גדולכללבפרקואדרבה . טפילהופלחימלכיםשלאנדרטידסתםמשמעדהכאקשהועוד . שלםמצלםנשתברו רשפילכך . ' וכועליהדקבליהאיליהוסגידאנדרטידחזאאידקאמר, לעבודסתמןשאיןמשמע ) ע"בעבדףשבת ( ובעומדין, מלכיםשלבאנדרטידוקאהיינו' במתנירבנןדשרוהא . והכי קאמרדרבנןאהיתראקאידהכאתםרבינו ירוש הקונטרס . . . " . תוספות שאלופמיישבאלחנןורבי . להועבידלנוידודאירבנןשרודבהנהו . מדינהפתחעל כדרכם ואנו שאלנו אותה שאלה מהכיוון הריאלי .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר