פרק שביעי

עמוד:14

14 פרק ז משנה ד 41תוכן העניינים – חולין ת דין . זאת בניגוד לתפישה המופיעה במקורות רביםשעונש כרת פוטר או סותר שיפוט בבי 12 שעונש בידי שמים חמור מעונש בידי אדם, ואין מענישים חוטא בשני עונשים על אותו מעשה . המשנה פותחת את הרשימה בקובץ הגדול של דיני ערווה . דיני ערווה מופיעים בתורה פעמיים וויקרא כ' ) , אבל הרשימה במשנה אינה בנויה לפי אחת הרשימות המקראיות . ח"יויקרא ( שאינה אמו . שתי הרשימות – א בא ש תו ע ל,"אשת האב"בתורה היא מכונה – ה א םע להב א בתורה פותחות באשת האב, אך ההבחנה בין אשת האב שהיא אמו לאשת האב שאינה אמו קל וחומר אמו שהיא – אשת אביו היא ערווה לו איננה בתורה . זאת ועוד, המדקדק ימצא שאם גם אשת אביו כמובן . המשנה מפרטת פירוט יתר . אנו איננו מופתעים מפירוט יתר . אנו מסיקים שהרשימה במשנה אינה העתקה של אחת הרשימות בתורה . עם זאת הרשימה במשנה דומה מהטבלה להלן . אבל הסדריותר לזו של ויקרא כ' מאשר לזו של ויקרא י"ח, כפי שאפשר לראות ) ויש בה פרטים שאינם ברשימה בויקרא כ' . כל מה שיש ,9 7במשנה שונה במקצת ( סעיפים בויקרא י"ח מנוי במשנתנו, אך היא מוסיפה פרטים שאינם בויקרא י"ח ומצויים רק בפרק כ שם, מהמשך וכן כמה פרטים שאינם בתורה כלל . הסיבה לפירוט : אם, ואשת האב, נובעת כנראה המשנה, שם מחלוקת רבי יהודה וחכמים בפרט מסוים . אם אכן נכונים דברינו הרי שיש לכך חשיבות בהבנת מבנה המשניות . כפי שהדגשנו במבוא ובמהלך הפירוש, המשנה פותחת ברשימה כללית ( 'אלו הם הנסקלים', 'אלו הם הנחנקים' וכו' ) ואחר כך מפרטת את ההגדרות של כל מקרה . הרחב ביותר של מקרה ממשנתנו הוא פרק ח' המגדיר מהו בן סורר ומורה . הפירוט לפי מה שהצענו לעיל בסמוך, הרשימה העיקרית של הנסקלין איננה התשתית לפירוט הבא ביתר המשניות, אלא להיפך סיכום של המקרים הבאים ביתר המשניות . בתחילה לא הייתה הרשימה . אחרת לא הייתה הרשימה הראשונה מזכירה גם אתהראשונה, והיא באה רק לאחר הפירוט האם וגם את אשת האב . שכן בדרך כלל הן אישה אחת . בדוחק ניתן לקבל את ההסבר שהצענו לעיל, שיש צורך בשני המקרים שכן לעיתים אשת האב איננה האם, והאם איננה אשת האב ימה הקצרה או הפירוט ) ( אלא מדובר בנישואים שניים ) . לשאלה שהעלינו ( מה קדם למה, הרש השלכה גם על היחס בין משנתנו למשנת כריתות ( פ"א מ"א ) . שם שנויה רק ברשימה העיקרית ללא הפירוט . אם הפירוט קדם הרי שמשנת כריתות היא המקור, וממנה הועברה למשנתנו, , ונוסף למשנתנו הפירוט . ואם רשימת הדוגמאות קדמה, הרי שחלק זה מצוי רק במסכת סנהדרין הקצרה אצלנו, ומשם הועברה למסכתעל בסיס הרשימה המפרטת, נוּסחה הרשימה הראשית כריתות . וצריך עיון ! הכלה מופיעה בשתי הרשימות המקראיות ; בויקרא י"ח היא שמינית ובויקרא כ' – ה כ ל הו ע ל ה . בויקרא י"ח פרט זה מופיע רק בהמשך הרשימ – ה זכ ורע לה ב אשלישית ( במקביל למשנה ) . ראו על כך במבוא למסכת כריתות . 12

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר