פרק שביעי

עמוד:9

סנהדרין 9 – חולין אף ברחבינהגו להעניש סוטות ונואפות . הרבה מהמקרים של לינץ' ציבורי בתולדות העמים ו העולם כיום, נעשו על רקע זה, וכך יש להבין את המקרה שלפנינו . המשנה כאן מתרצת שבית הדין לא היה בקי . במקבילות מערערים על כושר הזיכרון של רבי אלעזר ברבי צדוק . ברם, לשיטתנו כך נהגו הלכה למעשה בימים קדומים, והמשנה מציעה דרך מדרשית שלא נהגה אי פעם . צדוקיםשלדיןבית : יוסףרבאמר ( נב ע"ב ) אחרי סיפורו של רבי אלעזר ברבי צדוק, נוסף "בבבלי " זהו אפוא תירוץ אמוראי . אבל בכתב יד פירנצי : "אמר רב יוסה בית דין של צדוקים היה . הוה " . רב יוסף הוא אמורה בבלי מאוחר, אך רבי יוסה הוא כתיב ארץ ליהאהדרווהכילהואמרהכי לתנא רבי יוסי . אם כן לפי כתב היד, ההסבר שבית הדין היה של צדוקים הוא מגוף ישראלי הברייתא . אפשר שנוסח כתב יד פירנצי הוא שיבוש או 'תיקון' של מעתיק שהחדיר את דברי האמורא לברייתא . והשימוש במינוח 'רב' מעיד על כך . מצד שני כל מעתיק מאוחר היה שומר רה 'יוסי' המקובלת בכתיב הבבלי . הצורה 'יוסֵה' היא צורה ארץעל השם 'יוסף' או על הצו ) כל התוספתא של רב יוסף 1ישראלית נראית כמקורית . בכתב יד ירושלים של הבבלי ( הרצוג ובית הדין של הצדוקים איננה . אבל רש"י הכיר את המשפט ודומה שהמשפט נשמט מכתב יד 9 ירושלים . ובין אם היו שני מעשים כאלו שעליהם מסר רבי אלעזר בין אם היה מעשה אחד כמו במשנה, ברבי צדוק, אין לפקפק בעצם המסורת . המעשה אכן אירע שלא כרצון ההלכה של משנתנו . כמו דרך ההוצאה להורג – א ר כ ו בו ת י ועדב זבלא ו ת ום מש ק ע יה י ום ה נ ח נק ימ צ ו ת בשריפה . כאן מסביר הבבלי שהזבל נחוץ כדי שלא ייפצע מהקרקע, ואנו העברנו הסבר זה גם א צ ל ומ ו ש ךז הצו א ר וע לו כ ו רךה רכ הל ת ו ךק ש הי ןס ו ד רו נו ת נ יןלדרכי השריפה . כמו בשריפה . הירושלמי ( כד ע"ג ) מנסה למצוא הבדל – י ו צ אש נ פ ש וע דא צ ל ומ ו שךזה ] ו [ חניקה במסגרת השריפה וחניקה במסגרת מצוות חניקה . נראה שהירושלמי גרס ברישאבין ה "זה מושך והילך" . אבל אצלנו המילים ברישא ובסיפא זהות . אדרבה נראה שאותו משפט הועבר מהקשר אחד לשני . כפי שראינו תופעה זו של משפטים חוזרים רגילה במשניות מז'אנר זיכרון ה לומר ששתי דרכי ההריגה זהות בשלב הראשון שלהן . המקדש, ואכן כוונת המשנ בספרות חז"ל חנק הוא סתם מיתה האמורה בתורה . האמורותהמיתותמכלבאחתאלאאינואו, בחנקאומר . אתה 1 . בחנק, יומת""מות למושכהרשאיאתהאין, סתםבתורההאמורהמיתהכל, בתורהמדהזו, אמרתבתורה ? , קלהשהיאמפנילא, אומריונתן' . ר 2יאשיה . ' רדברי, עליהלהקלאלאעליהלהחמיר כמיתהאומר' . ר 3בחנק . זוהריסתםהאמורהמיתהוכלסתם . שנאמרהמפניאלא בעל כפתור ופרח גרס "רב יוסף" . 9

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר