פרק שביעי

עמוד:8

8 פרק ז משנה ב 8תוכן העניינים – חולין אימרתא בת טלי הייתה בת כהן שזינתה, הקיפה רב חמא בר טוביה משפט" ( בבלי נב ע"א ) . אין חבילי זמורות . . . " הבבלי טוען שחמא בר טוביה טעה בהלכה שכן דן דיני נפשות בזמן שהמקדש חרב, וטעה גם בשיטת ההוצאה להורג . אבל על כל פנים הוא הבין שריפה כמשמעה . 6 כם אלא כנראה מנהיג יהודי של שבט עצמאיאיננו יודעים מי היה חמא בר טוביה . הוא איננו ח למחצה . שבטים כאלה פעלו בשולי יהדות בבל . על דרך השערה ניתן לקושרו עם בני טוביה שפעלו לאורך תקופה ארוכה בעבר הירדן . הסתכסכו עם עזרא ונחמיה, ולאחר מכן אחד מראשי השבט שימש כגובה מיסים בממלכה התלמית, והוא מתואר כיהודי לכל דבר ועניין ( מעט מתייוון ם, פער של מאות שנים מבדיל בינו לבין חמא בר טוביה, ואין הדברים אלאבהתנהגותו ) . בר השערה בלבד . גם המדרש באליקים איש צרורות מניח בפשטות ששריפה היא שריפה ממש . לפי הסיפור, מנהיג זה החליט להתאבד בארבע מיתות בית דין . והמדרש מתאר את ארבע המיתות שבהם בחר : 7 הלך וקיים בו" מה עשה הביא קורה ונעצה . סקילה שריפה הרג וחנק,תות בית דיןארבע מי וקשר בה נינייא [ ועשה מדורה לפניה ונעץ את החרב באמצע נתלה ,ועשה סביבה גדר,בארץ " ( בראשית רבה פרשה סהבקורה נפסקה נינייא ] ונחנק, קידמתו החרב ונהפך עליו גדר ונשרף ש, ושריפה שריפת גוף והחנק חנק ממש . בוודאי שאין ) . אם כן תלייה היא תלייה ממ 347כב, עמ' המדרש מסורת היסטורית ריאלית . אך הדרשן מבין שמיתה של ארבע מיתות בית דין היא 8 בשריפה ממש . אם היה – פ הי ש רמ צ ותב ומ קיימ יןה י ול אב י ד םמ תא םהו אא ףא ו מ רי ה ו ד הר ב י ש ל אב צ ב תפ י וא תפ ות חי ןא ל אמת בחניקה הרי לא הייתה מתקיימת מצוות שריפה . אתו מ ד ל י קבעל כורחו . רבי יהודה חולק על הרישא העוסקת בפתיחת הפה . – ב טו ב ת ו כמו שאמרו – מע י וב ניא תו ח ומ ר תמ עיול ת ו ךו י ו ר ד תפ י ול ת ו ךו ז ור ק הה פ תי ל ה ז מ ו ר ו תח ב י ל יא ו ה ק י פ והז י נתש כ הןב ב תמ ע ש הצ ד ו קר ב יב א ל ע זרר ב יא מ רחכמים . רבי אליעזר ברבי צדוק טוען שמיתת שריפה היא כמשמעה, ומספר מעשה להוכחת – ו ש רפ ו ה צדקתו . מן הסתם היה זה בית דין – ב קיש ע הה א ו ת הב ש ד י ןב יתה י הש ל אמ פ נ יל וא מ ר ו צדוקי שהנהיג שריפה כמשמעה . הבבלי תמה הרי דיני נפשות ניטלו מישראל ( נב ע"א ) , ומתרץ כדרכו . אנו איננו תמהים על כך . גם בחברות שבהם לא הייתה מערכת ענישה פלילית מתוקנת וכן בעל הנימוקי יוסף ( סנהדרין טז ע"א ) : "פירוש חמא בר טוביא בדורות האחרונים היה" . חמא בר טוביה ללא 6 הכינוי רב, ובעל שם ארמי . כלומר בעצמו . 7 אליקים איש צרודות או צרורות הוא דמות ריאלית, ראו הפירוש לחגיגה פ"ב מ"ב ; אבות פ"א מ"ד, ונראה שגם 8 ורית . ההתאבדות ודרכיה הם, מן הסתם, פיתוח ספרותי ורעיוני . מותו הוא עובדה היסט

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר