פרק שביעי

עמוד:7

סנהדרין 7 – חולין הייתה מבד או חומר רך אחר המעביר אש . שני התלמודים מסבירים שאין זו פתילה מבד ואין היא מעבירה אש אלא גורמת למוות . הבבלי ( נב ע"א ) מציע שהיא מ'אבר' ( נחושת ) , ובירושלמי ( כד ע"ב ) מחלוקת האם היא ממתכת, או מעץ או מנפט . יא מתכת רותחת וגורמת לכוויותהפתילה ה – מ עי וב נ יא תו ח ו מ רתמ ע יולת ו ךו י ור ד ת בצינור העיכול . קשה להבין מדוע בחרו חכמים מיתה כזאת והעדיפו אותה על פני שריפה פשוטה . אם הפתילה מעבירה אש ( כגון נפט בוער ) , הרי שהאש תכבה מחוסר חמצן . ואם הפתילה העיכול . ממתכת לוהטת היא תגרום לכוויות קשות, ועם התקררות המתכת גם לסתימת צינור כך או כך סביר שהנאשם ימות לאחר זמן בכאבים גדולים . אם חז"ל חפצו למנוע כאב "ברור לו 4 מיתה יפה" "הרילא ברור כיצד השיגה הדרך המתוארת מטרה זו . לרבי יהודה מיוחסת המימרא . קשה לראות בתיאור כאן מיתה ( פ"ט הי"א ) יפה"מיתהלוברורכמוךלרעך,ואהבתאומרהוא יפה . מאומות העולם מכירים אנו דרכי מיתה והריגה מגוונות . השיטה המופיעה כאן איננה מוכרת . אין בכך ראיה שלא המיתו בדרך זו, אבל קשה למה נבחרה שיטה זו, ולמה הועדפה על פני קיים" . המשפט נאמרשריפה סתם . הבבלי ( נב ע"א ; שבת קיג ע"ב ) מסביר "שריפת נשמה והגוף 5 במקורו כנראה על מיתת בני אהרון והועבר לדין מיתה בכלל . לפנינו אפוא יצירה מדרשית סדורה ולא בחירה ריאלית של דרך הריגה . בדרשה התנאית ובדרשות בבבלי תמיד שריפת בני פירוטאהרון נלמדת מתיאור שריפת בת כהן ( ויקרא כ"א, ט ) . אבל לגבי בת ישראל אין בתורה כל על צורת הריגתה . התיאור כיצד היא נשרפת מצוי רק במשנתנו . אם כן מבחינה ספרותית שתי אפשרויות לפנינו : התיאור במשנה הושלך על מיתת בני אהרון, ועדיין איננו יודעים מה מקורו של התיאור . א במשנה . הייתה דרשה על מיתת בני אהרון שגופם נותר ללא פגע חיצוני, והוא הושלך על המשנה . . ב אנו מעדיפים את ההצעה השנייה, משום שבה יש הסבר לבחירת שיטת ההמתה שבמשנה . כפי ביא להלן היו שהבינו שריפה כפשוטה . כמו המעשה בתוספתא ובמקבילות שנראה מהמקורות שנ שזינתה,כהןבתוראיתיאבא . שלכתיפועלרכובוהייתיהייתיתינוקצדוק,' בראלעזר' ראמר" לתינוק ( פ"ט הי"א ) . עדותואיןהייתתינוקלואמרוושרפוה . זמורותחביליוהקיפוה טוביהברחמארבאקפה, הואישזינתהכהןבתטליבתכן מספר התלמוד הבבלי : "אימרתא אל"ובאת : בדתניאוטעה, מתנהבדרבטעה, בתרתיטעה : יוסףרבאמר . ושרפהזמורותחבילי כהן,שאיןבזמן,משפטכהן, יששישבזמןההם" . בימיםיהיהאשרהשפטואלהלויםהכהנים בבלי נב ע"א ; פסחים מה ע"א ועוד . הניסוח בבלי בלבד . 4 וראו הדרשות בבבלי שבת קיג ע"ב ; פסחיםספרא שמיני פרשה א המ"א, מה ע"א ; ויקרא י', א ; במדבר כ"ו, סא, 5 מה ע"א .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר