פרק שביעי

עמוד:5

סנהדרין 5 – חולין המחלוקת היא על סדר המיתות . אין זו – ו הר גח נ קס קי ל הפ הי ש ראו מרש מ ע ו ןר ב י מחלוקת הלכתית שהרי הרשימה של שני בעלי המחלוקת ( 'חכמים' ורבי שמעון ) זהה . אין זו היא אלא שלפנינו מחלוקת מדרשית על פסוק מסוים שממנו נלמדו ארבע המיתות . משנתנו משנת חכמים המתחילים בסקילה . ולדעת רבי שמעון הסדר הנכון מחייב להתחיל בשריפה . רבינו : "ילמדנוייתכן שהמחלוקת היא איזו מיתה חמורה יותר . וכך מתאר המדרש את המחלוקת , החמורההיאואיזווחנק . הרגשרפהסקילה . הןואלו, ארבעהדין ? לביתנמסרומיתותכמה שרפה" ( תנחומא בובר וירא יד ; תנחומא וירא ט ) . אומריוחיבןשמעון' ר, סקילהאמרורבותינו כך פירש רמב"ם בפירושו למשנה ללא הנימוק המדרשי . אם כן המחלוקת היא איזו מיתה חמורה 3 יותר . השאלה הזאת, איזו מיתה חמורה העסיקה את חכמינו . זו כמובן שאלה תיאורטית ל קשה למדוד מהו העונש החמור יותר ( להלן ) . רמב"ם מציין משמעות הלכתית לחלוטין ובכל אפשרית לשאלה . אם אדם נדון בשתי מיתות יומת בחמורה שבהן . הכרעה נדרשת בשאלה זו רק במקרים מיוחדים וחריגים . אך היא מעניינת ברמה העקרונית . סובר שחנק איננה כלל שיטת לכל הדעות חנק היא אחת המיתות . עם זאת ייתכן שרבי אליעזר הריגה לגיטימית . זו חוליית החיבור לפרק הקודם . כל מה ששנינו לעיל על דרכי מצוות – ם ס ק ליי ה נמצ ו תז ו מ"ד ) המסתיימת בתלייה היא מצוות הנסקלים . כלומר דרכי ההוצאה להורג - סקילה ( פ"ו מ"ב בסקילה . אין במשנה דיון, בשלב זה, על מה נענשים בשריפה או בסקילה, בכך תעסוק המשנה להלן ( מ"ד ואילך ) . ואילך . רבי אליעזר סבור שתלייה מצטרפת לכל המתה ואיננה עונש לעצמה, ואולי סבר 20 כך שמש, עונשין עמ' 3 שתלייה היא חנק אף שהדבר לא נאמר במפורש ראו להלן מ"ד .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר