פרק שביעי

עמוד:5

בבא בתרא 5 "האומר לחבירו חצי שדי בית לתך אני מוכר לך, משמנין ביניהן ונוטל – ל פ י ג ו ד ל מ ד ו י ק . א חצי שדה ובית לתך . אומר זה לזה חצי שדי בית לתך אני מוכר לך ולזה אומר חצי ובית לתך אני כ"ז ) . מוכר לך, משמנין ביניהן, זה נוטל חצי שדהו וזה נוטל חצי שדהו" ( פ"ו ה "בית כור עפר אני מוכר לך בסימניו ובמצרניו, אפילו פיחת שתות או הותיר – ל פ י ג ב ו ל ו ת . ב שתות, בשום הדיינין, הגיעו . פחות מכן או יתר על כן, מחזירין זה לזה . מה הוא מחזיר לו ? מעות ) . הלכה זו מחילה למעשה את דין 2 כדרך שלקח הימנו, ואם רצה מחזיר לו קרקע" ( פ"ו הכ"ה אונאה על קרקעות, אף על פי שלפי המשנה ששנינו אין הונאה לקרקעות מכיוון שאין להן גם מחיר קבוע . הברייתא בתוספתא ערה לבעיה זו של מחיר הקרקע ולכן קובעת שההונאה נמדדת לפי קביעה של מומחים חיצוניים . ה"הונאה", או הסטייה, נקבעת לפי "שומה" – "בשום הדיינין" כלומר לא הערכה אלא מדידה של השטח . ועדיין נותרה סתירת המשניות האם יש של בית דין, דין הונאה לקרקעות או לא . ב ) . "מדה בחבל" ( משנה – ל פ י מ ד יד ה . ג הרשימה בתוספתא מעבדת אפוא את הרשימה שבמשנה, מקבילה לה ומוסיפה עליה . ר י ש ו ם ק ר ק ע ו ת ו מ כ י ר ת ן – ם קרקעות . כל שנים מספר התקיים מפקד הממשל הרומי קיים מערכת מסודרת של רישו קנסוס, וכל בעל רכוש הצהיר על רכושו בדיוק רב . ממצרים נשמרו עשרות הכרזות רכוש, . גם מכירת קרקעות הייתה מאורע 3 ואף במדבר יהודה נתגלתה הצהרת רכוש של בבתא העירוני, והשטר הופקד פורמלי שנרשם על ידי השלטונות . את שטר המכירה כתב הסופר בארכיון העירוני . הארכיון היה חלק ממערכת השיפוט . בספרות חז"ל המונח ערכאות, או ערכיים, מתייחס גם לבתי המשפט וגם לארכיון שבו הופקדו השטרות . בדרך כלל התנגדו חכמים לפנייה לערכאות דה ב"ערכיים" של גויים, אבל אין בדבריהם הסתייגות מרישום הקרקע בארכיון . ההפק נחשבת לביצוע המעשי של המכירה והשלמתה ( תוס’, פ"ח ה"ב ) . יתר על כן, ה"מעלה בערכיים" נזכר בכמה דיונים על היתרים לקנות קרקעות ביריד או בשבת . בכל המקרים הללו וכן בהכ"ו שם : "בית כור עפר אני מוכר לך בסימניו ובמצריו, אפלו פחות שתות או הותיר שתות כשום 2 הדיינין, הגיעו . פחות מכן או יתר על כן מחזירין זה לזה . מהו מחזיר לו ? מעות כדרך שלקח הימנו, ואם רצה מחזיר לו קרקע" . ו עשרות רבות של פפירוסים דומים . על מפקד . במצרים נמצא 16 כגון לואיס, מסמכי מדבר יהודה, מס' 3 ) . הסיפור שם משולב בסיפור אגדי על הולדת ישו ועל התפקדות 1כזה אנו שומעים בברית החדשה ( לוקס ב לפי השבטים שהיו בימי התנ"ך . זו כמובן אגדה, אבל המפקד התחולל, וגם יוספוס מספר עליו, ראו הראשון שבו נתוודע העם לסדר הרומי, והוא עורר סערה רבתי . . זה היה המפקד 2קדמוניות היהודים יח א

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר