מבוא

עמוד:14

14 מבוא ד, בארץ . הצוותא הייתה נחוצה כדי לחסוך בחום התנור . זאת ועו 32 לחם, בצוותאר אפו ובעיק 28 - יה תנור גדול דיו שניתן לאפות בו כישראל אפו לחם פעם בשבוע, כתוצאה מכך צריך ה בשנייםן . תנור רגיל אינו מכיל כמות כה גדולה של כיכרות, אך ניתן היה לאפות אות 33 כיכרות ר צריך היה, אפוא, להיות גדול למדי . ביתר ימות השבוע השתמשואו בשלושה סבבים . התנו ל . נתונים אלורק באופן חלקי ביותר, שכן להכנת סעודה רגילה אין צורך בתנור כה גדובתנור גרמו לכך שהתנור הגדול היה, מן הסתם, משותף . הסקתו הייתה יקרה, והאפייה המשותפת ה ניכרת . מידאות ההסקה בצחסכה בהו שותפת זון אנו שומעים מהמקורות על עבודה משותפת בהכנת הבצק ובאפייה . הכנה מעל כ בר [ המקפידה על דיני עוררה כמובן שאלות הלכתיות, כגון השאלה כיצד יכולה אשת הח כן אנו שומעים על דיוננו . טהרה ] להכין מאפה יחד עם אשת עם הארץ, כפי שנראה בהמשך תים היו התנורים נפרדים ולכל י . לע 34 משנה, חלה פ"ג מ"ה ) יו בצק ( ודי וגוי המכינים יחדהי 35 תים היו תנורים משותפים לכל דיירות החצר או לחלק מהןישלה, ולעמשפחה תנור מ . במקרה זה מדובר בתנורים עצמאיים, ובעזרה הדדית . הרושם הכללי העולה מהמקורות הוא ים לקבוע בשלב זה שלכל אישהות כיריים משלה . איננו יכולחשלכל משפחה עצמאית היו לפ בירור, אבל רוב המקורות עוסקים במצב זה של ( משפחה ) היה גם תנור עצמאי, והדבר מחייב 36 תנור נפרד פסחים פ"ג מ"ד ) מלמד משנה, . אפשר שההסדר ששלוש נשים אופות בתנור אחד ( ו הסדרד לפסח ; אולם ייתכן שלפנינחעל מסגרת של משפחה מורחבת, או שמא זה הסדר מיו ר אפייה גדול לכלרגיל הבא לחסוך בעלות ההסקה של התנור, ובעיקר בצורך להתקין תנו . משפחה סיפור מלבב מהווי החצר המשותפת יש בתלמוד הבבלי . לאשתו של רבי חנינא בן דוסא לא אחת השכנות ידעה היה מה לבשל, ואף על פי כן הדליקה את התנור לבל תתבייש בשכנותיה . ק, רצתה לבייש את אשת החסיד והציצה לתנור . נעשה לה נס והתנור התמלא שהתנור רי הן לחם כד ע"א ) . סיפור זה משקף חצר שהרכילות והסקרנות - אכלים ( תענית כג ע"בבמ חוקה, והבישול הפרטי חשוף לעיני השותפים . אין זה מקרה שהנשים מתוארות כרכלניות על צנעת הפרט . תכונות "טובות" כאלו ת זו בחיי חברתה ללא הקפדהווככאלו שמתערב ך . בפועל אכן שהו הנשים בחצר יותרלפקפק מעט בכ . ניתן אפוא "אחרים"מייחסים להן ה מהגברים . הגברים הולכים איש לשדהו, והנשים עובדות יחד בחצר וחשופות האחת לעיני ות נוספות . יו ד מ"ד ועדחים פ"ראו למשל משנה, פס 32 שפחה גרעינית של ארבעהוא לפי כיכרות של חצי קב, שהוא מזון אדם ליום ( שתי סעודות ) , ולפי מהחישוב 33 נפשות . ראו המבוא למסכת פסחים ופירושנו לפסחים פ"ג מ"ד . תרד . - לצורתו של התנור ראו בראנד, כלי חרס, עמ' תקמג 34 נור משותף מופיע בפסחים פ"ג מ"א ; נש וכעניות מיוחדת . תועף מתואר כראו ויקרא כו כו, שם תנור משות 35 ת נוספים . בכלים פ"ה מ"ח, ובמספר קטן של מקורו ראו ויקרא כו כו ( ובהערה הקודמת ) ; משנה, פ"ב מ"א ומ"ב ; פ"ג מ"ה ; פ"ד מ"ג ; נדרים פ"ד מ"א ; פ"ה מ"א ; 36 יעא פ"ח הכ"ט, ועוד . צמה"ד ; בבא פ"ב ה"א ; פ"ה הי"א ; כתובות פ"ז תוס', פ"ב ה"ב ; פסחים

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר