מבוא

עמוד:11

– ן חולי תראבבבא 11 יתינוצרו על ידי בנירות הידועות לנו כיום אין כיכרות כה גדולות ואלו אינן בנויות, אלא יבע ונראה שהכוונה,ממשנת תענית שה"רחוב" היה כיכר גדולההמבנים הסמוכים . אין להבין ים ציבוריים מאף שאינו גדול במיוחד . בעיירות רבות נמצאו בורות ,לשטח ציבורי כלשהו 24 תים נדירות יותר, סידורי ביוב או ניקוזין, לעברחובות או בשטחים ציבוריים פתוחים, וכ , 25 כמו במירון . רובעים תחומים היטב, ן יות מתוכננות, ואיננו מוצאים בהבדרך כלל לא היו העיירות הכפר יינית פויות אנכיות ותופעות דומות . התחבורה בעיירה האוורשת רחובות מצטלבים בז בלשון "מבואות שאינם מפולשים" – ורבים מהם היו ללא מוצא ,התנהלה ברחובות מתפתלים סדות העיר היהודית מיעטו לעסוקמוסדות היישוב ובארגונם, ומוון עירוני תלוי בחז"ל . תכנ בתחומים אלה . הקהילה הכפרית נוצרה והתגבשה בהשראת הפוליס, אך עוצבה במתכונת חברתית ת שונה . חלק מן השירותים היו אכן חיקוי חלקי למה שהכירו הכפריים בפוליס . כך יואידאולוג ותו נקבע בהשראתמכונה אגורנומוס, והיקף פעיללות הכלכלית היה , הממונה על הפעילמשל הפוליס . עם זאת, עקרונות היסוד של הקהילה היו שונים . שירותי חינוך וצדקה לא היו דתית בהנהגתה של - בהשראת האידאולוגיה היהודיתגובשווהם,כריתומוכרים בפוליס הנ שכבת החכמים . בינציותגה . בכל הפרוול, אך מבחינה עקרונית איננה חריהקהילה היהודית בולטת בהיקפה הגד ישובים הכפריים מאוטונומיה מסוימת והקימו מבנה ארגוני מפותח יותר או פחותינהנו ה 26 ( תלוי גם בגודל היישוב ) . לקבוע שלקהילה היהודית היה אופי עממי יותר . מנהיגי הקהילה לא היולי, ניתןלבאופן כ 27 " כבוד"ליס לא חויבו פרנסים אלה בתשלומי ד לפובניגוודווקא העשירים, . מימון הקהילה . 182 - 181ספראי, הקהילה, עמ' 24 . 40 - 32מאירס ואחרים, מירון, עמ' 25 ו שביהודה, ידועה לנו מסוריה . מפרובינציה זו נשתמרו כתובותפותחת ביותר, מחוץ לזמהה הכפרית הקהיל 26 אדם . כן נשתמרו עדויות ספרותיות וארכאולוגיות ; כך למשל - נאספו ופורסמו על ידי הרפר ומקרבות ואלו , ועל ראשרפראשון הכיה, עלתיאודורוס מסקיאון מספר על כפריים אשר בנו גשר, כנראה מיוזמתם ולא כאנגר ם ציבוריות בנויות בין ון ) . לכפרים בצפון סוריה היו שערים למבואות ומבני ציבור, כן היו דרכיהכפר ( הארכ כפרים . בכפרי סוריה הייתה מועצה ומערכת נבחרי ציבור אשר בנו והפעילו מערכת מבני ציבור, כפונדק ציבורי, אדם, - ( הרפר, אדמיניסטרציה ; מקח כל המידע הרלוונטי ותאיסוף ונימקום למתקני מים ומתקני הגנה . עדיין יש . מחקרים אלה מבוססים בעיקר על הממצא האפיגרפי, ואין 241 - 272 ; טטה, סוריה, עמ' 147 - 571מחקרים, עמ' ון, בהם ניצול של המידע הארכאולוגי . כמו כן אין בהם ניצול של החומר הספרותי כגון זה של תיאודורוס מסיקא ; השוו שם,511 ; לראש הכפר ראו שם, עמ' 421,511,27ראו עוד שם, עמ' . לראש הזקנים 34עמ' , ס דורת ביינמה , ובורות מים ברחבות 42ליד מבנה CX , לכפרי צפון סוריה . ראו עוד צ'לנקו, צפון סוריה, תמונה 34עמ' צויה מ 6 - ו 51שבין המבנים ה . ברחב 22ד מבנה, ברחבה לי 22 - ו ,15 ליד מבנה CX ציבוריות ; צ'לנקו, שם, תמונה כתובות שנמצאו ברחבי סוריה, ובעיקר . CLXIX בריכה ציבורית . דרכים בנויות בין כפרים נראות שם, תמונה בחורן, מעידות שהיו לכפרים אדמות ציבורית, רכוש משותף, שובכים ציבוריים ואפילו בתי מלאכה ציבוריים ) . 50 - 55אדם, שם, עמ' - ( מק אי, העיר . ספר 27

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר