פרק שישי

עמוד:14

14 בפרק ו משנה הקודמת . שנה הגבלה ושוני מהמהוא מופיע במפורש כהגיוני,בבבלי . בתוספתא מהלך כזה נו כתוב במשנה . ת איאבל במשנתנו הסבר כזה קשה, שכן עיקר ההבדל בין המשניו רה ספתא וקיצועריכת התי רק אם נבין שהמשנה תלויה בניתן אפוא לקבל את הסבר הבבל ן נוסחבתוספתא עדייאת עצמו . גם אם המשנה תלויה תר סואותה כך שנוסח המשנה בעצם שה . המשנה ק ו עלינ . תוספתאבצג וזה שמלדעתנו נוסח המשנה במשנת נזיקין איננו ,במבואכפי שכתבנו טהבאותה שין ניסתה לפשר ביניהשאכן המשניות סותרות, והתוספתאאפוא להסביר . "סקינןעמאיהכא ב"קרא בעתיד ( בתלמוד הבבלי ) ית שתיתלמוד יכך הן עוסקות ולפ,נתנו בחזרהטעיית שכר ומשהשונה עוסקת בלפי הסברנו המשנה הרא לקת על משנה א . א חוואם משנה א עוסקת בחזרה הרי שבאמת הי,במקרים שונים , אול מה שעשוע לא לשלם ים על התחתונה ? אולי שיכול שכיצד מתבטאת ההלכה שיד האומנ פיצויים ? ף לתבוע מהם יותר, ולא לשלמו, או אולי אבוהר גלהטעות אותם ולהבטיח שכ מצויות בספרות האמוראים ,המציגה שוויון בין בעל הבית לפועליםשנה הברורה ת המלמרו ין זהישראל עבדים', אין ישראל קונרב אמר 'כי לי בני נות . בירושלמי ( יא ע"א ) : "ת שועמדו הבית יכולדעתיה דרב בין פועל בין בעל על א . בי יוחנן עבד עברי היא מתניתזה . אמר ראת ועל יכול לחזור בו ולא בעל הבית" . לפנינו מחלוקת הלכתית יה דרבי יוחנן פזור בו . על דעתלח מחלוקת הדרשנית היאה, והאם האומן להתחרטהיא המחלוקת ההלכתית ת . נירשדומחלוקת על . אם הפסוק מדבר 22 ריעבר עבעל שכיר או עלד מדבר התעמר בעבלק האוסרהאם הפסו לשכיר זכות שביתה, וכששבתנה על החלש ( ימגזור בו, וההלכה כיר רשאי לחעבד הרי שהש וזו,שכיר אזי השכיר איננו רשאי לחזור בוסק בואם הפסוק עו,פטור מהנזק שנגרם למעביד ) משפטית . השאלה - בצורה לאת מנוסחת י קת ההלכתהמשנה שלנו ( משנה ב ) . המחלודעת יבו . הרשל החוזר מה דינו ,ה דיון כמו במשנההאם רשאי לחזור בו ? אין ב : אהיטיתהמשפ ח את ור בכבפועל אי אפשר להכריח את בעל הבית לתת להם לעבוד, ואי אפשר לקשו רק אוניות אלהתוספתא לא עסקו בשאלות העקרהאומנים לעבודה שהבטיחו . על כן המשנה ו לוקת בירושלמיל הבית השוכר לתת . המחייב בעם חשלוואיזה סוג ת,מי חייב לפצותבשאלה דיאית ) ולא את התוצאות המעשיות ממנה . עם זאת ברורה העקרונית ( האיהשאלמעלה את א שציטטנו במשנה ן הצדדים ) . התוספתילדברי רבי יוחנן ( שוויון בותר קרובה ישמשנתנו ביטויידי באה לרב ריסוים על בעל הבית, אך רק בדבם יתרון מי קה לאומנהקודמת מעני 22 סבים אתהדרשנים מל . בדרך כלל בדרשות חז"הדרשה שמדובר בשכיר ושכיר אסור לו להיות עבד, חריגה דומה . גרים וכלל ישראל,לכבד עברי או לו לעהפסוק א

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר