פרק שישי

עמוד:8

8 אפרק ו משנה חלילים לכלה לתזמורת החתונה . הכלה הובלה לבית בעלה ( לנישואין ) – ל כ ל ה א ו ל מ ת ילים ית המת צעד נגן עם צמד חלילוו ) . גם בראשל ( חליל כפוכשבראש התהלוכה זוג חלילים יפחות משנישבישראל לא"רבי יהודה אומר אפילו עני : בעוקיהודהעל כן רבי , ( חליל כפול ) רבי יהודה מפרש שהחיוב בקבורה כולל לפחותכתובות פ"ד מ"ד ) . משנה, ( ננת"לים ומקוחלי הביא בשבת חלילים כריורה שנמקבקת ההלכה אחת . כן עוסליווי של שני חלילים ומקוננת מוצאי שבת ( משנה, שבת פכ"ג ביהללוושאלה היא האם מותר להשתמש בהםללוויה, וה ) . מ"ה בת זמננו . החליל נזכר בהקשרים רבים, ובדרך כלל קוללית הוא כלי נגינה דומה לחליהחליל ועוד ) . ג ין פ"ב מ"כג מ"ג ; ער" ( משנה, ביכורים פ"לפניהםנגינתו מכונה הכאה, "החליל מכה את החליל עשו מצינור שורמדובר בתוף, אך ברלעורר את הרושם ש"מכה" עלול היה המונח ארוכה, וזה אחד המוצרים שניתן עצם בדרך כלל עשו את החליל מבו חורים . דק שנקבו יה . המסורת התלמודית מספרת שהחליל ה 12 לעשות מגופו של כבש, וליתר דיוק מעצמות שוקו ) . 445פ"ב ה"ג, עמ' מכך ( תוס', ערכין הב, אך קולו נפגע ו לצפותו בזסרן ופעם ניקעשוי מ בלשון זכרים נים חלילים, ובדרך כלל החליללפחות שני כאמור ההלכה תבעה מהבעל שישכור ,ח' מתחלפות בין היוונית לעברית - א' ו . "אולוס"רבים . המילה היוונית לחליל הכפול היא כברומופיע , ולוסהביטוי חליל קדום יותר לא . 13 ל לחליקרובההא מיליס הולמעשה אולו . 14 בעברית של התנ"ך ה או לחתונה לוויור להביא חלילים מרחוק לם שכרו חמיתילא בכל יישוב היו חלילים, ולע ( משנה, שבת לעיל ) , וזה כנראה גם הרקע למשנתנו . כן שימש החליל גם בתהלוכות עלייה צורך לשכור חלילןבמשנת כתובות מעידה כי לא היה"ג ) . ההלכהמורים פ"ג לרגל ( משנה, ביכ תים היה יר יותר, שכן לעמו היה נדיכנראה חלילן מוכן, אך החליל עצההיכפר מרחוק, בכל להביאו מרחוק . באיורים המתארים את שיירות העולים לרגל בעולם היווני צועד בראש צורך לשון רבים ) הם בעצם אותו חלילב"חלילים" ( שן, אפוא, החבורה מנגן בחליל כפול . ייתכ . 15 כפול יר מהיברי התנא הקודם ומגדה מסביר את דיהודרכר, קנים . רבי נה ראו שפ . לפירוש המשים פ"ג מ"ומשנה, קנ 12 חובת הקבורה, אבל בבבלי פירשו שרבי יהודה חולק על תנא קמא ( מח ע"א ) . מן הסתם הילך הבבלי אחר צורתה הרי שזו – אומר . . . " x בדרך כלל אם תנא קמא אומר את דבריו ואחר כך נאמר "רבי של המשנה . ית יצונהח שנה . ה המלא תמיד כך מבנוקת . ברם,מחל 13 המיוחס ליונתןכך בתרגום . נבלין ותפין וצלצלין וכנרין""תֹף וחָלִיל וכִנּוֹר" מתורגמים "נֵבֶל ו, אל א י הבשמו חָלִיל בֶל תֹף ווהָיָה כִנּוֹר וָנֶ"התנ"ך ( חוץ מהתורה ) . בישעיהו ה יב הה לו בכל שזיאיםובתרגום הסורי לנב חוזר בישעיהו ל כט המתאר את תהלוכתוב . תרגום החליל לאב"אוקתרוס ואבובנבל כנור ו"מתורגם תֵיהֶם"מִש ירושנו לערכין פ"ב חליל ראו פם הוב ע . לזיהוי האב ) עולי הרגל בתורתא ואבוב בשור וחליל ( ראו ביכורים פ"ג מ"ג רא אבוב . ליל הבודד נקוהח, ולוס ) ג . לדעתנו החליל הוא החליל הכפול ( א"מ 14 נה בתחום דיוננו . יא המקור אינפה ההשאלה איזו ש 15 למקוננת ראו פירושנו לכתובות פ"ד מ"ד .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר